Зарубіжка: 7 клас (І семестр)
Покликання на підручник: "Зарубіжна література. 7 клас" авторського колективу під керівництвом Ольги Ніколенко
Покликання на платформу до підручника "Плейтен"
Урок 1. Вступ. Оригінал і переклад. Види перекладів. Видатні українські перекладачі.
Теорія літератури (ТЛ) Поглиблення понять: оригінал і переклад.
Література і культура (ЛК) Значення художнього перекладу для розвитку культури, дружніх взаємин між країнами та народами.
Україна і світ (УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької школи.
1. Ознайомтеся з мультимедійною презентацією
2. Роздивіться картки (Авторка Г. Дорох)
3. Тепер те саме дуже коротко: роздивіться Відеоурок (Авторка Н.Гиренко)
4. Перевірте себе. Перейдіть за покликанням і пограйте в гру
Запишіть в зошиті своїми словами визначення: оригінал, переклад, переспів та прізвища письменників-перекладачів
Додатково (за бажанням) Відеоурок
Урок 2. Балада як жанр усної народної творчості. Характерні ознаки балади. «Король Лір і його дочки». Моральна проблематика
(ТЛ) Балада (фольклорна і літературна). Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору.
(ЛК) Зображення героїв балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.). Національні герої та символи в баладах.
(УС) Українські перекладачі зарубіжних балад. Українські народні й літературні балади.
1. Балада як жанр фольклору та літератури. Ознайомтеся з експрес-уроком, відеопрезентацією та матеріалами на картках
Подивіться експрес-урок (до 2.20 хв.)
Домашнє завдання: складіть хмарку слів з прізвищ авторів балад (за ст. 29 підручника). З цією метою скористайтеся сервісом WordArt
Урок 3. «Король Лір і його дочки». Сюжет випробування. Король Лір як вічний образ.
1. Ознайомтеся з карткою
Літературні балади
Уроки 4-5. Літературна балада та її ознаки. Подібність і відмінність від народної балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, оспівування мужності, відваги, людської гідності.
(ТЛ) Балада літературна. Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору.
(ЛК) Зображення героїв балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.). Національні герої та символи в баладах.
3. Перейдіть за покликанням і подивіться експрес-урок
4. Перейдіть за покликанням і послухайте баладу. Одночасно слідкуйте за підручником
5. Працюємо над аналізом змісту твору
6. Перейдіть за покликанням і подивіться мультимедійну презентацію. Запишіть свої враження про цей твір
7. Перевіряємо знання: Гра 1, Гра 2, Гра 3
Додатково (за бажанням): експрес-урок https://www.youtube.com/watch?v=pIePJLAAhqo&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=5
Лицарство в літературі
Урок 6. Вальтер Скотт (1771–1832) – засновник історичного роману. «Айвенго». Історія і художній вимисел у романі (2–3 розділи за вибором учителя).
(УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману
Образи лицарів і «благородних розбійників» оспівані не тільки в легендах, баладах та народних переказах, а й у творах багатьох письменників, зокрема в історичному романі Вальтера Скотта «Айвенго», із творчістю якого ми познайомимося на сьогоднішньому уроці. Цей твір — нове слово у світовій літературі, перший історичний роман, до того ж найвищого ґатунку — із багатьма цікавими сюжетними лініями, інтригами, пригодами, поєдинками, із яскраво виписаними художніми образами.
1. Знайомимось з життям і творчістю Вальтера Скотта.
Перейдіть за покликанням і подивіться експрес-урок
2. Пригадаймо, про що йшлося в першій частині уроку
Життя і творчість письменника https://www.youtube.com/watch?v=mf7kgScSua0
Історія і художній вимисел (експрес-урок) https://www.youtube.com/watch?v=xSjS3CSWku4&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=9
Урок 7. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.
Зіставлення літературного твору із його втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, ілюстрації та ін.)
1. Повторюємо вивчений на попередньому уроці матеріал. Хто такі лицарі? Роздивляємося картки і формулюємо відповіді на запитання (Авторка З. Гаркуша)
3. Ознайомтеся з картками, виконайте завдання
Урок 8. Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і
підступністю. Головні образи твору
(ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго).
1. Роздивіться картки (Автор Н.М.Сирова), пригадайте зміст роману "Айвенго"
Доброзичливість, заздрісність, грубість, щирість, відкритість, чесність, вседозволеність, намагання загарбати якнайбільше земель, мужність, насильство, благородство.
Отже,
Перед читачем роману «Айвенго» постає сувора доба раннього Середньовіччя з її звичаями, певними вчинками людей, з їхнім розумінням тих чи інших надій. Конфлікт у романі відбувається між добром і злом, честю і підлістю. І кожне нове покоління читачів, відкриваючи заповітні сторінки, знову й знову ставить себе на місце добрих і справедливих героїв, відкидаючи зло і брехню, розуміючи, що не можна втрачати свою гідність, за будь-яких обставин треба залишатися людиною достойною.
Домашнє завдання: знати зміст розділів XXXVII-XLIV, підготувати розповідь про Ровену і Ребекку
Урок 9. Вальтер Скотт. «Айвенго». Історичний колорит твору та засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор.
(ЕК) Порівняння образів персонажів (леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.).
1. Перейдіть за покликанням і подивіться експрес-урок
2. Роздивіться презентацію в Гугл класі. Складіть сенкани до образів Ровени та Ребекки за схемою на картці
3. Прочитайте ключові запитання до аналізу твору та відповіді на них:
Які соціальні прошарки представлені в романі?
(вища королівська верхівка — принц Джон, Річард I;
лицарі — Айвенго, Бpiaн де Буагильбер, Mopic де Бpaci, Фрон де Беф та ін;
духовенство — пpiop Еймер, монахи з різних абатств;
англосаксонські феодали — Седрік, Аттельстан, леді Ровена та ін.; селяни - Гурт, Вамба та ін.; городяни; вільні йомени та ін..
Фактично тут представлена вся Англія ХІІ ст.).
- Назвіть основні конфлікти епохи відображені у творі?
(Національний: сакси-нормани, ставлення до євреїв норманів; політичний6 Річард – принц Джон; соціальний закріпачені селяни – феодали).
- Які традиції та звичаї епохи знайшли відображення в романі «Айвенго»?
(Лицарські турніри, королівські прийоми, укладання шлюбів з політичних причин, союз між церквою та владою тощо.)
Які ще засоби допомагають створити історичний колорит в романі?
(За допомогою лексичних засобів: архаїзмів, історизмів; детальних описів вбрання, помешкання героїв, їх побут, звичаїв, традицій).
- Які національні та релігійні суперечності висвітлює автор?
(Вальтер Скотт показав зневагу християн-європейців до єврейського народу, до юдейської віри, до мусульман. У висвітленні цих конфліктів автор виступає як гуманіст, утверджуючи право кожного народу й кожної віри на існування.)
4. Повторюємо вивчений матеріал:
Встановіть послідовність подій роману і запишіть правильний порядок в зошити
1. Лицарський турнір в Ешбі.
2. У тій мальовничій місцевості веселої Англії…
3. Айвенго захищає Ребекку від страшної кари.
4. Вечеря непроханих гостей у Седріка Ротервудського.
5.Викрадення Ребекки Буагільбером.
6. Сакси у полоні Фрон де Бефа.
5. Виконайте тестування (в Гугл класі)
Урок 10. РМ (п) Твір-роздум за романом Вальтера Скотта «Айвенго» за однією з пропонованих учителем тем.
Урок 11. Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темами «Вступ. Роль художнього перекладу в сучасну добу», «Герої та героїні балад», «Лицарство у літературі» (різнорівневі завдання).
Пам'ятаємо про минуле.
Урок 12. Друга світова війна у європейській поезії. К.І. Галчинський (1905–1953). «Пісня про солдатів з Вестерплятте». Відображення антигуманної сутності війни у віршах. «Лист із полону». Ідеї збереження життя та людських цінностей попри трагічні обставини.
1. Біографія Константи Ільдефонса Галчинського. Перейдіть за покликанням і послухайте
2. Подивіться дистанційний урок і запишіть в зошити 5 фактів з біографії письменника, які вас найбільше вразили
3. Прослухайте
«Пісня про солдатів Вестерплятте» Константи Ільдефонс Галчинський.
Послухайте цей вірш польською мовою, порівняйте з перекладом
Прочитайте вірш
Запишіть в зошитах аналіз (за хмарками слів Т. Макаренко)
Тема:
Тема: розповідь про героїчний опір захисників з Вестерплятте.
Ідея: возвеличення солдатського подвигу захисників від загарбників.
Основна думка: захист своєї землі – святий обов’язок кожного громадянина.
4. Прослухайте
Вірш «Лист із полону» Константи Ільдефонс Галчинський
5. Домашнє задання: самостійно записати аналіз вірша "Лист із полону".
Урок 13. А. Марґул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд». І. Вайсґлас («Круки»). Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи.
1. Перегляньте відео про сторінки життя письменника та прослухайте поезію.
https://www.youtube.com/watch?v=7CqOnnCC-Do
2. Роздивіться й проаналізуйте картки
Тема: розповідь про назву концтабору Бухенвальд та гіркі спомини про його страждання та трагедію.
Ідея: засудження злочинів фашизму.
Основна думка: пам’ятати про минулі жахи війни, щоб застерегти людство від подібних трагедій.
4. Читати роман Джона Бойна "Хлопчик у смугастій піжамі"
Урок 14. Джон Бойн (народ. 1971). «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті.
(ТЛ) Початкові поняття про художній час, художній простір.
1. Біографія Джона Бойна https://dovidka.biz.ua/dzhon-boyn-biohrafiya-ta-tsikavi-fakty/
2. Аудіокнига "Хлопчик у смугастій піжамі" https://youtu.be/RcAko81RrYw
3. Перейдіть за покликанням і подивіться буктрейлер
4. Розгляньте картки (авторка Тетяна Жук)
Жанр: повість
Тема: зображення нацистського світу очима дитини;
Ідея: кожна людина має однакову цінність.
Проблеми, які порушує Джон Бойн у романі: нацизму, антисемітизму, рівності та людських прав.
6. Перевірте себе: перейдіть за покликанням і виконайте вправу
7. Домашнє завдання: зробіть характеристику образів Бруна і Шмуля.
Урок 15. Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога.
1. Ті учні та учениці, які ще не прочитали твір, можуть скористатися аудіо книгою (коротко про сюжет, 13 хв.)
2. Роздивіться презентацію-огляд роману "Хлопчик у смугастій піжамі"
3. Ознайомтеся з картками і заповніть їх
5. Запишіть в зошити визначення: нацизм, геноцид, голокост
Уроки 16-17. Ідея рівності представників різних рас, націй, національностей і народів у творі.Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму. Моральний приклад і опора для хлопчика. Відкритий фінал повісті.
1. Подивіться буктрейлер до роману "Хлопчик в смугастій піжамі"
2. Роздивіться картки (автор С. Кусочкіна), пригадайте вивчене на попередніх уроках
4. Висновки:
1.У своєму творі Джон Бойн порушує найболючіші проблеми ХХ століття: нацизму, антисемітизму, рівності та людських прав.
2 Не оминає він і проблему виховання.
3.Автор розмірковує над тим, що змушує добру, щиру дитину вирости безжальним тираном, який ладен знищувати тисячі людей заради кар'єри.
5. Завдання
Продовжте речення:
- Тема війни для мене..
- Хлопчик Бруно після першого знайомства здається мені..
- Думаю, що роман носить назву «Хлопчик у смугастій піжамі» тому, що ...
Підготуватися до контрольної роботи.
Урок 18. Розвиток мовлення (усно). Характеристика одного з героїв повісті Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі».
1. Повторюємо вивчений матеріал. Аналізуємо картку (Авторка А. Рущинська)
1) Місце персонажа у творі.
2) Роль портрета в розкритті психологічного стану та характеру персонажа.
3) Засоби змалювання образу.
4) Формування й світогляд персонажа.
5) Мета в житті персонажа та шляхи до неї.
6) Внутрішній світ персонажа,його привабливість та потворність.
7) Виховне значення образу.
4. Написання характеристики одного з героїв твору
Сила дружби і кохання
Урок № 19. О. Генрі (1862–1910). «Дари волхвів», «Останній листок». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів».
1. Роздивіться картку (авторка В. Свинар), запишіть в зошити визначення новели та її характерні ознаки
2. Роздивіться картку (авторка В. Свинар), доповніть знання з біографії письменника інформацією з підручника
3. Читаємо за підручником або слухаємо авдіокнигу
4. Перевірте себе. Позначте на картці правильні та хибні твердження
Урок № 20. О. Генрі. «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі. Роль художньої деталі.
6. Перейдіть за покликанням і перевірте свої знання
Урок № 21. О. Генрі. «Останній листок». Новела «Останній листок» – гімн людині, що здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана.
Урок № 22. О. Генрі. «Останній листок». Образи дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели; розповідач.
Урок № 23. Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темами «Пам'ятаємо про минуле», «Сила дружби і кохання» (різнорівневі завдання)
Урок 24. ПЧ № 2 А. Нанетті «Мій дідусь був черешнею»
Коментарі
Дописати коментар