Зарубіжка: 7 клас (І семестр)

Покликання на підручник: "Зарубіжна література. 7 клас" авторського колективу під керівництвом Ольги Ніколенко 

Покликання на платформу до підручника "Плейтен"


Урок 1. Вступ. Оригінал і переклад. Види перекладів. Видатні українські перекладачі.  

Теорія літератури (ТЛ) Поглиблення понять: оригінал і переклад.

Література і культура (ЛК) Значення художнього перекладу для розвитку культури, дружніх взаємин між країнами та народами.

Україна і світ (УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької школи. 

 

1. Ознайомтеся з мультимедійною презентацією

2. Роздивіться картки (Авторка Г. Дорох)


3. Тепер те саме дуже коротко: роздивіться Відеоурок (Авторка Н.Гиренко) 

4. Перевірте себе. Перейдіть за покликанням і пограйте в гру 

Запишіть в зошиті своїми словами визначення: оригінал, переклад, переспів та прізвища письменників-перекладачів

Додатково (за бажанням) Відеоурок  

 

Урок 2.  Балада як жанр усної народної творчості. Характерні ознаки балади. «Король Лір і його дочки». Моральна проблематика

(ТЛ) Балада (фольклорна і літературна). Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору.

(ЛК) Зображення героїв балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.). Національні герої та символи в баладах. 

(УС) Українські перекладачі зарубіжних балад. Українські народні й літературні балади.

1.  Балада як жанр фольклору та літератури. Ознайомтеся з експрес-уроком, відеопрезентацією та матеріалами на картках

Подивіться експрес-урок (до 2.20 хв.)

Відеопрезентація


Домашнє завдання: складіть хмарку слів з прізвищ авторів балад (за ст. 29 підручника). З цією метою скористайтеся сервісом WordArt

 

Урок 3. «Король Лір і його дочки». Сюжет випробування. Король Лір як вічний образ.

1.  Ознайомтеся з карткою

2. Прочитайте за підручником або прослухайте баладу
3. Перейдіть за покликанням, складіть пазли і назвіть, які епізоди балади на них зображені
4. Послухайте експрес-урок 
5. Аналізуємо баладу, спираючись на картки 

 
6. Перевірте себе. Перейдіть за покликанням і виконайте 3 із запропонованих завдань. 
 

Літературні балади

Уроки 4-5. Літературна балада та її ознаки. Подібність і відмінність від народної балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «Рукавичка». Випробування  головного героя  балади. Образ справжнього лицаря, оспівування мужності, відваги, людської гідності.

(ТЛ) Балада літературна. Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору.

(ЛК) Зображення героїв балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.). Національні герої та символи в баладах. 

(УС) Українські перекладачі зарубіжних балад. Українські лі тературні балади.
 
1. Прочитайте за підручником ст. 28-29 (стаття "Літературні балади"), складіть хмарку слів "Поети-автори літературних балад".
2. Роздивіться картки, в яких йдеться про Фрідріха Шиллера (Автор Г. Дорох) 
 

3. Перейдіть за покликанням і подивіться експрес-урок

4. Перейдіть за покликанням і послухайте баладу. Одночасно слідкуйте за підручником 

5. Працюємо над аналізом змісту твору

 
 

6. Перейдіть за покликанням і подивіться мультимедійну презентацію. Запишіть свої враження про цей твір 

7. Перевіряємо знання: Гра 1, Гра 2, Гра 3

Додатково (за бажанням): експрес-урок https://www.youtube.com/watch?v=pIePJLAAhqo&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=5

 

Лицарство в літературі

Урок 6.  Вальтер Скотт (1771–1832) – засновник історичного роману. «Айвенго». Історія і художній вимисел у романі (2–3 розділи за вибором учителя). 

(ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман).
(УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману

Образи лицарів і «благородних розбійників» оспівані не тільки в легендах, баладах та народних переказах, а й у творах багатьох письменників, зокрема в історичному романі Вальтера Скотта «Айвенго», із творчістю якого ми познайомимося на сьогоднішньому уроці. Цей твір — нове слово у світовій літературі, перший історичний роман, до того ж найвищого ґатунку — із багатьма цікавими сюжетними лініями, інтригами, пригодами, поєдинками, із яскраво виписаними художніми образами.

1. Знайомимось з життям і творчістю Вальтера Скотта.

Перейдіть за покликанням і подивіться експрес-урок 

2. Пригадаймо, про що йшлося в першій частині уроку

3. Історична основа роману "Айвенго"

Життя і творчість письменника https://www.youtube.com/watch?v=mf7kgScSua0

Історія і художній вимисел (експрес-урок) https://www.youtube.com/watch?v=xSjS3CSWku4&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=9

 

Урок 7. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. 

Зіставлення літературного твору із його втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, ілюстрації та ін.)   

1.  Повторюємо вивчений на попередньому уроці матеріал. Хто такі лицарі? Роздивляємося картки і формулюємо відповіді на запитання (Авторка З. Гаркуша)

2. Аналізуємо образ Айвенго. Перейдіть за покликанням і подивіться відеоурок
3. Ознайомтеся з картками, виконайте завдання


 

  
4. Домашнє завдання: дочитайте роман. Оберіть одного з персонажів роману, виявіть засоби створення художнього образу цього героя. (персонажі на вибір: Ательстан, Бріан де Буагільбер, Моріс де Брасі, блазень Вамба)
 

Урок 8. Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Головні образи твору

(ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго).

 1. Роздивіться картки (Автор Н.М.Сирова),  пригадайте зміст роману "Айвенго"

2. Пригадайте зміст тексту. Дайте відповідь на запитання: 
Чи поводяться згідно з лицарським кодексом принц Джон, Вальдемар Фіц-Урс, Бріан де Буагільбер, Фрон де Беф, Моріс де Брасі?
 
3. Перейдіть за покликанням і подивіться відеопрезентацію
4. Підбиваємо підсумки уроку. Подивіться картку (Автор Н. Сирова)
5. Оберіть із запропонованих рис ті, що стосуються Айвенго, Робіна Гуда (саксонців) і ті, що стосуються норманів. Запишіть їх у зошити, розділивши на групи.

Доброзичливість, заздрісність, грубість, щирість, відкритість, чесність, вседозволеність, намагання загарбати якнайбільше земель, мужність, насильство, благородство.

Отже,

 Перед читачем роману «Айвенго» постає сувора доба раннього Середньовіччя з її звичаями, певними вчинками людей, з їхнім розумінням тих чи інших надій. Конфлікт у романі відбувається між добром і злом, честю і підлістю. І кожне нове покоління читачів, відкриваючи заповітні сторінки, знову й знову ставить себе на місце добрих і справедливих героїв, відкидаючи зло і брехню, розуміючи, що не можна втрачати свою гідність, за будь-яких обставин треба залишатися людиною достойною.

Домашнє завдання:  знати зміст розділів XXXVII-XLIV, підготувати розповідь про Ровену і Ребекку


 

Урок 9. Вальтер Скотт.  «Айвенго». Історичний колорит твору та засоби його створення.  Динаміка сюжету і гумор.

(ЕК) Порівняння образів персонажів (леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.).

1. Перейдіть за покликанням і подивіться експрес-урок  

2. Роздивіться презентацію в Гугл класі. Складіть сенкани до образів Ровени та Ребекки за схемою на картці

3. Прочитайте ключові запитання до аналізу твору та відповіді на них:

Які соціальні прошарки представлені в романі?

(вища королівська верхівка — принц Джон, Річард I;

лицарі — Айвенго, Бpiaн де Буагильбер, Mopic де Бpaci, Фрон де Беф та ін;

духовенство — пpiop Еймер, монахи з різних абатств;

англосаксонські феодали — Седрік, Аттельстан, леді Ровена та ін.; селяни - Гурт, Вамба та ін.; городяни; вільні йомени та ін..

Фактично тут представлена вся Англія ХІІ ст.).

  • Назвіть основні конфлікти епохи відображені у творі?

(Національний: сакси-нормани, ставлення до євреїв норманів; політичний6 Річард – принц Джон; соціальний закріпачені селяни – феодали).

  • Які традиції та звичаї епохи знайшли відображення в романі «Айвенго»?

(Лицарські турніри, королівські прийоми, укладання шлюбів з політичних причин, союз між церквою та владою тощо.)

Які ще засоби допомагають створити історичний колорит в романі?

(За допомогою лексичних засобів: архаїзмів, історизмів; детальних описів вбрання, помешкання героїв, їх побут, звичаїв, традицій).

  • Які національні та релігійні суперечності висвітлює автор?

 (Вальтер Скотт показав зневагу християн-європейців до єврейського народу, до юдейської віри, до мусульман. У висвітленні цих конфліктів автор виступає як гуманіст, утверджуючи право кожного народу й кожної віри на існування.)

4. Повторюємо вивчений матеріал: 

Встановіть послідовність подій роману і запишіть правильний порядок в зошити

1. Лицарський турнір в Ешбі. 
2. У тій мальовничій місцевості веселої Англії… 
3. Айвенго захищає Ребекку від страшної кари. 
4. Вечеря непроханих гостей у Седріка Ротервудського. 
5.Викрадення Ребекки Буагільбером. 
6. Сакси у полоні Фрон де Бефа.

5. Виконайте тестування (в Гугл класі)  

 

Урок 10. РМ (п)  Твір-роздум за романом Вальтера Скотта «Айвенго» за однією з пропонованих учителем тем.

Урок 11. Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темами «Вступ. Роль художнього перекладу в сучасну добу», «Герої та героїні балад», «Лицарство у літературі» (різнорівневі завдання).

 

Пам'ятаємо про минуле.

Урок 12. Друга світова війна у європейській поезії. К.І. Галчинський (1905–1953). «Пісня про солдатів з Вестерплятте». Відображення антигуманної сутності війни у віршах. «Лист із полону». Ідеї збереження життя та людських цінностей попри трагічні обставини.

(ЛК) Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у яких викривається війна). 

1. Біографія Константи Ільдефонса Галчинського. Перейдіть за покликанням і послухайте

2. Подивіться дистанційний урок і запишіть в зошити 5 фактів з біографії письменника, які вас найбільше вразили 

3. Прослухайте

«Пісня про солдатів Вестерплятте» Константи Ільдефонс Галчинський.

Послухайте цей вірш польською мовою, порівняйте з перекладом 

Прочитайте вірш

Запишіть в зошитах аналіз (за хмарками слів Т. Макаренко)

Тема:

Ідея:

Перевірте себе:

Тема: розповідь про героїчний опір захисників з Вестерплятте.

Ідея: возвеличення солдатського подвигу захисників від загарбників.

Основна думка: захист своєї землі – святий обов’язок кожного громадянина.


4. Прослухайте

Вірш «Лист із полону» Константи Ільдефонс Галчинський

5. Домашнє задання: самостійно записати аналіз вірша "Лист із полону".

 

Урок 13. А. Марґул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд». І. Вайсґлас («Круки»). Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. 

1. Перегляньте відео про сторінки життя письменника та прослухайте поезію.
https://www.youtube.com/watch?v=7CqOnnCC-Do

2. Роздивіться й проаналізуйте картки



3. Запишіть аналіз вірша «Про назву концтабору Бухенвальд».

Тема: розповідь про назву концтабору Бухенвальд та гіркі спомини про його страждання та трагедію.
Ідея: засудження злочинів фашизму.
Основна думка: пам’ятати про минулі жахи війни, щоб застерегти людство від подібних трагедій.

4. Читати роман Джона Бойна "Хлопчик у смугастій піжамі" 

 

Урок 14. Джон Бойн (народ. 1971). «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті.

(ТЛ)  Початкові поняття про художній час, художній простір.

1. Біографія Джона Бойна https://dovidka.biz.ua/dzhon-boyn-biohrafiya-ta-tsikavi-fakty/

2. Аудіокнига "Хлопчик у смугастій піжамі" https://youtu.be/RcAko81RrYw

3. Перейдіть за покликанням і подивіться буктрейлер

4. Розгляньте картки (авторка Тетяна Жук)

 

5. Запишіть аналіз у зошит

Жанр: повість

Тема: зображення нацистського світу очима дитини;

Ідея: кожна людина має однакову цінність.

Проблеми, які порушує Джон Бойн у романі: нацизму, антисемітизму, рівності та людських прав.

6. Перевірте себе: перейдіть за покликанням і виконайте вправу

7. Домашнє завдання: зробіть характеристику образів Бруна і Шмуля.

 

Урок 15. Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога.

 1. Ті учні та учениці, які ще не прочитали твір, можуть скористатися аудіо книгою (коротко про сюжет, 13 хв.)

2. Роздивіться презентацію-огляд роману "Хлопчик у смугастій піжамі"

3. Ознайомтеся з картками і заповніть їх

4. Перевірте себе: виконайте тестування

5. Запишіть в зошити визначення: нацизм, геноцид, голокост


 

Уроки 16-17. Ідея рівності представників різних рас, націй, національностей і народів у творі.Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму. Моральний приклад і опора для хлопчика.  Відкритий фінал повісті.

1. Подивіться буктрейлер до роману "Хлопчик в смугастій піжамі" 

2. Роздивіться картки (автор С. Кусочкіна), пригадайте вивчене на попередніх уроках

 
3. Роздивіться картки (автор В. Юнашева) і подумайте над запитаннями

4. Висновки:

1.У своєму творі Джон Бойн порушує найболючіші проблеми ХХ століття: нацизму, антисемітизму, рівності та людських прав.

2 Не оминає він і проблему виховання. 

3.Автор розмірковує над тим, що змушує добру, щиру дитину вирости безжальним тираном, який ладен знищувати тисячі людей заради кар'єри.

5. Завдання

Продовжте речення: 

- Тема війни для мене.. 
- Хлопчик Бруно після першого знайомства здається мені.. 
- Думаю, що роман носить назву «Хлопчик у смугастій піжамі» тому, що ...

Підготуватися до діагностувальної роботи.

 

Урок 18.  Розвиток мовлення (усно). Характеристика одного з героїв повісті Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі».

1. Повторюємо вивчений матеріал. Аналізуємо картку (Авторка А. Рущинська)

2. Вивчення пам'ятки
3. Робота з планом характеристики літературного героя:

1) Місце персонажа у творі. 
2) Роль портрета в розкритті психологічного стану та характеру персонажа. 
3) Засоби змалювання образу. 
4) Формування й світогляд персонажа. 
5) Мета в житті персонажа та шляхи до неї. 
6) Внутрішній світ персонажа,його привабливість та потворність. 
7) Виховне значення образу.

4. Написання характеристики одного з героїв твору


Сила дружби і кохання

Урок № 19. О. Генрі (1862–1910).  «Дари волхвів», «Останній листок». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари  волхвів».

1. Роздивіться картку (авторка В. Свинар), запишіть в зошити визначення новели та її характерні ознаки

2. Роздивіться картку (авторка В. Свинар), доповніть знання з біографії письменника інформацією з підручника 
3.
Читаємо за підручником або слухаємо авдіокнигу
4. Перевірте себе. Позначте на картці правильні та хибні твердження



Урок № 20. О. Генрі. «Дари волхвів».  Біблійні мотиви у творі. Роль художньої деталі. 

1. Подивіться відеоурок 
2. Подивіться мультимедійну презентацію за новелою "Дари волхвів"
3.Роздивіться картку (авторка В. Свинар). Дайте відповідь на запитання:
- Чому автор, розповідаючи історію про молоду американську родину, згадує волхвів?
4. Поміркуйте.
- Чому герої зробили один одному подарунки на останні кошти, віддавши найдорожче? 
5. Дайте відповідь на це запитання (авторка Н. Гиренко) в зошиті:

 6. Перейдіть за покликанням і перевірте свої знання

 

Урок № 21. О. Генрі. «Останній листок». Новела «Останній листок» – гімн людині, що здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу  Бермана.

1. Слово вчителя
    В житті іноді трапляються такі ситуації, коли потрібно зібрати всі сили й волю, щоб подолати певні труднощі. І від вміння людини зібратися залежить її поразка чи перемога. Саме з такими складними обставинами зіткнулися герої новели «Останній листок» О.Генрі.
2. Перейдіть за покликанням і послухайте твір 
3. Дайте відповіді на запитання: 
• Опишіть почуття, які викликала у вас новела під час читання.
• З якими труднощами зіткнулися молоді художниці?
• Чи однаково дівчата поводили себе?
• Чи тільки завдяки вчинку Бермана Джонсі змогла одужати?
• Що допомагає героям новели перемогти життєві негаразди?
4. Творче завдання: Якби у вас була можливість поговорити з Джонсі, коли вона   
 втратила надію, що б ви їй сказали? 
5. Робота з літературознавчим поняттям
О.Генрі надавав перевагу жанру новели.
  • З’ясування літературознавчого терміна. Пройдіть лабіринтом і з'ясуйте, який літературиний твір ми називаємо новелою
Перевірте себе:  
Новела (італ. – новина) – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну подію з несподіваним фіналом. Відомими  майстрами цього жанру у світовій літературі були  Дж.Боккаччо, Е.А.По, П.Меріме, І.Бунін, В.Стефаник.(запис у зошити)
Дослідницька робота:  Доведіть, що твір О.Генрі належить до жанру новели. (Скористайтесь шаблоном ПРЕС)

6. Робота над сюжетно – композиційною основою новели «Останній листок».
Запитання: Що таке композиція художнього твору?
Композиція – побудова художнього твору, розміщення у певній послідовності та взаємозв’язку всіх його частин.
        Експозиція – опис кварталу, де поселились герої.
        Зав’язка – хвороба Джонсі.
        Розвиток дії – догляд Сью за хворою Джонсі.
        Кульмінація – картина холодної осінньої негоди уночі.
        Розв’язка – одужання Джонсі та смерть художника.
7. Перейдіть за покликанням і ознайомтеся з характеристикою Бермана 
8. Роздивіться хмарку слів (авторка В. Тусик) з випишіть риси характеру Бермана
9. Перейдіть за покликанням і виконайте завдання. 
10. Висновок: 

Зовнішність Бермана виявилася оманливою. Насправді, це чуйна людина, здатна на самопожертву заради тих, кого любить. Маючи тіло карлика, він виявив душу велетня. Отже, автор упроваджує думку, яка сформульована в словах Джека Лондона: «Милосердя не полягає у киданні кістки голодному псу. Милосердя — це коли ти ділишся з ним цією кісткою будучи так само голодним як і він».

Потрібно пам’ятати , що життя інколи підносить нам різні ситуації. І  саме тоді потрібно бути гідним людини та встояти. На жаль, такі ситуації бувають не тільки в книжках, вони трапляються і в нашому повсякденному житті. Люди поводяться по-різному: хтось опускає руки, вважаючи, що життя закінчилося, як і наша головна героїня Джонсі, а хтось знаходить сили і продовжує жити, вражаючи оточуючих своєю силою волі та бажанням жити.

 11. Перейдіть за покликанням і перевірте себе.


  

Урок № 22. О. Генрі. «Останній листок».  Образи дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели; розповідач.

1. Перейдіть за покликанням і перевірте себе
2. Символіка назви твору
В оригіналі новели «Останній листок» ужите слово «vine», що перекладається як виноградна лоза і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не ви­падково. У християнській символіці плющ трактується як сим­вол вічного життя і як символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі, де йдеться про боротьбу за життя, взято саме цю рослину. Отже, символіка рослин допомагає більш повно розкрити основний задум письменника.
3. Гра «Чи уважний ти читач?» 
Студія Сью і Джонсі містилася на горищі присадкуватого _______________ цегляного будинку. Джонсі — пестливе від _____________. У ______________ холодний, невидимий пришелець, якого лікарі називають _______________, почав бродити по колонії, Джонсі, нездатна й поворухнутися, лежала на фарбованому ________________ ліжку. Одного ранку заклопотаний ___________ порухом кошлатої сивої брови запросив Сью в коридор. 
- У неї ___________ шанс... ну, скажімо, з_______________,— повідомив він, збиваючи ртуть у термометрі. — І цей шанс полягає в тому, щоб вона хотіла _____________. Та коли люди починають діяти в інтересах _____________, то вся фармакопея — ________________. Ваша маленька подруга вже вирішила, що ніколи_______________.  
- Які в неї були наміри на ____________________?  
- Вона... вона хотіла намалювати коли-небудь __________ ___________, — сказала Сью. 
Довідка. Пневмонією, листопаді, Неаполітанську затоку, зілізному, не одужає, майбутгє, лікар, один, десяти, жити, гробаря, марнота, Джоанна,триповерхового. 
4. Перейдіть за покликанням і подивіться дистанційний урок  
Роздивіться картку (Авторка І. Желіховська)
 
6. Перейдіть за покликанням і перевірте себе.

 

Урок № 23. Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темами «Пам'ятаємо про минуле», «Сила дружби і кохання» (різнорівневі  завдання)

 

Урок 24. ПЧ № 2  А. Нанетті «Мій дідусь був черешнею»


 





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу