Зарубіжка: 8 клас (ІІ семестр)
Урок 35. Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф.Петрарки.
Подивіться відеоурок (авторка Леся Сич)
Уважно читаємо сонети Франческо Петрарки і заповнюємо паспорти творів (Автор Наталія Дениско)
Урок 36. Вільям Шекспір. Сонети № 66, 116, 130.
Виняткова роль. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і
світового мистецтва.
1. Подивіться відеопрезентацію про В.Шекспіра (Автор Адріана Химинець)
2. Роздивіться картку
5. Роздивіться кроссенс до сонету (автор Ірина Мороз). Створіть власний кроссенс до цього або одного з розміщених у підручнику сонета
Урок 37.
Урок 38. РЗМ (п) Порівняльний аналіз сонетів Ф.Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів.
Урок 39. Трагедія «Ромео і Джульєтта» Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів
Урок 40. Шекспір. «Ромео і Джульєтта». Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція)
1. Перевірка домашнього завдання (фотоквест)
2. Знайомство з карткою
3. Опрацювання відеопрезентації (Авторка А.Химинець)Характеристика образу Ромео.
- Яким бачимо Ромео на початку твору?
- Коли ми вперше зустрічаємося з Ромео? В якому він настрої? Чому?
- Як ставляться до Ромео друзі? Батьки? Вороги?
- Коли і де Ромео зустрічається з Джульєттою? Що він робить після балу?
- Чи закоханий Ромео у Розалінду? Чи можна назвати це коханням?
- З якою метою він йде на маскарад?
- Чи змінюються погляди героя на кохання протягом твору?
7. Шекспір зображує своїх улюблених героїв у динаміці. Вони проходять шлях від юності до зрілості за кілька днів. Як змінюються Ромео і Джульєтта? (перевірка заповнених дома табличок)
8. Підсумок уроку
Кохання Ромео і Джульєтти — нестримне, чисте й героїчне — триває лише декілька днів і протистоїть давнім поглядам і відносинам середньовічної закляклості, під владою якої перебувають Капулетті й Монтеккі. Це справжній бій за вільне життя й права людини. Трагічна загибель дітей примирила нарешті ворогуючі родини, але якою ціною! Своєю смертю закохані немовби купують перемогу нового життєвого принципу — принципу миру, дружби, кохання. Горе втрати примушує Монтеккі і Капулетті зрозуміти, що безглуздою ворожнечею вони знищили власне майбутнє. У загибелі закоханих народжується нова істина: людські почуття святіші й значніші за вікові станові забобони. Так було й так буде завжди, доки живе людина.
За бажанням: віртуальна екскурсія Вероною
Урок 41. Шекспір. «Ромео і Джульєтта». Проблема життя і смерті. Трактування фіналу
Опрацьовуємо картки, даємо відповіді на запитання (Авторка Світлана Кусочкіна)
Завдання: Створіть титульну сторінку до книги з трагедією "Ромео і Джульєтта" або рекламний постер.
Проблемне запитання: Поясніть, чому герої обирають смерть? Чи тільки трагічний збіг обстави цьому виною? На кому, по - вашому, лежить найбільша провина в загибелі Ромео і Джульєтти?
Урок 42. Шекспір. «Ромео і Джульєтта». Гуманістична цінність трагедії Шекспіра, її популярність серед різних поколінь
Урок 43. Мігель де Сервантес Сааведра. «Дон Кіхот» I частина. Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору
Відео урок "Історія створення роману Сервантеса "Дон Кіхот"
Урок 44. Сервантес. «Дон Кіхот». Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя
Урок 45. Дон Кіхот і Санчо Панса - парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство»
Урок 46. Синтез різних жанрових ознак у романі. Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів. ТЛ: поглиблення поняття про вічний образ
- Сервантес зазначав, що його твір є пародією на рицарські романи, що заполонили книжковий ринок тогочасної Іспанії зі своїми авантюрно- казковими сюжетами й відволікали читачів (іспанців) від нагальних реально-життєвих проблем.
- Проте, за оцінками мислителів, літературних критиків наступних століть, жанровим новаторством Сервантеса у «Дон Кіхоті» вважається його реалістичний характер. Відомий російський письменник XIX століття Іван Тургенєв сказав про роман і героя Сервантеса: «...когда переведутся такие люди, пускай закроется навсегда книга истории: в ней нечего будет читать...».
У романі Сервантеса розгортається широка картина народного життя Іспанії на зламі ХVІ-ХVІІ століть. Кого тут тільки немає: селяни, ремісники, пастухи-козопаси, погоничі, священики, представники сільської влади, солдати, студенти, дрібні злодюжки та небезпечні розбійники, герцоги й герцогині, освічені люди й неуки, жінки, чоловіки, діти, пани й слуги! Усього 669 персонажів! Усі вони промовляють зі сторінок роману живою самобутньою мовою - народна говірка переплітається з книжною вченістю, весь роман пересипаний влучними народними прислів’ями, приказками й примовками, на які такий щедрий добродушний і говіркий Санчо Панса. Народне життя широким потоком улилося в роман, давши змогу автору реалістично відобразити тогочасну дійсність. «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі» постає перед читачем як художня енциклопедія життя Іспанії на межі XVI-XVII століть, стає частиною «книги історії», яку так високо оцінив І. Тургенєв.
- Для широти зображення іспанської дійсності Сервантес удається до художньо-композиційних новацій. Автор використовує цілий комплекс новацій: по-перше, найгеніальнішим відкриттям Сервантеса було зображення двох постатей на тлі іспанської дійсності: бідного гідальго, що уявив себе захисником бідних і скривджених за прикладом мандрівних рицарів минулої доби, та бідного селянина, що спочатку був охоплений жадобою наживи, а згодом став поділяти прагнення свого пана, у якого він погодився бути джурою. На минулому уроці ми дійшли висновку, що Дон Кіхот і Санчо Панса - це дві сторони однієї медалі, це парні образи. Мрії про краще життя - основа світогляду обох персонажів, але подаються вони у двох ракурсах: один бік - це ілюзорні прагнення до високої свободи й справедливості Дон Кіхота; другий - цілком земні, матеріальні прагнення добробуту, кращого, справедливого життя, що йдуть від Санчо Панси. Можна сказати, що таким чином Сервантес утілив у своєму романі найгуманніші й найпрогресивніші ідеї тогочасної Іспанії, країни запізнілого Відродження. По-друге, щоб створити широку панораму дійсності й життя людей сучасної йому Іспанії, Сервантес використовує авантюрну інтригу (як у рицарських романах), хронотоп стає головним сюжетотворчим прийомом. Він вивів своїх героїв на широкі дороги Іспанії, влаштував їм зустріч з людьми, що належать до найрізноманітніших верств суспільства, змалював численні пейзажі - то вкриту пилом сільську дорогу, то долину, то гірські кряжі, то поле, на якому вітер розкручує крила вітряків.
- Особливості хронотопу І частини роману Сервантеса про Дон Кіхота позначаються тим, що відбувається постійне розширення реального простору відповідно до першого та другого виїздів головного героя. Важливішим у творі, на наш погляд, є художній простір, який Сервантес використовує у жанрових особливостях роману шляху, або роману великої дороги. Розпочинаючи з точки-домівки Дон Кіхота в одному із сіл Ламанчі, - автор виводить свого героя у світ, робить героєм шляху і представляє світ, що оточує Дон Кіхота, переважно з трьох точок зору. Ми спостерігаємо за двома виїздами Дон Кіхота, причому другий є тривалішим у часі й значно ширшим у плані простору, ніж перший. Спільним для обох виїздів Дон Кіхота є прорив замкненого простору, в якому він прожив майже півстоліття. Зі свого будинку, з кімнати, де він знаходився у полоні книжкових ілюзій, Дон Кіхот виїздить не лише за межі свого маєтку, а й села, і розпочинає мандрівку широкими шляхами, де на нього чекає безліч зустрічей (як зазначають дослідники, 669 персонажів з ’являються на шляху Дон Кіхота. Саме образ Дон Кіхота є своєрідним магнетичним центром у хронотопі роману, адже його діяльна натура постійно знаходиться в русі й перетинається з іншими персонажами твору, які сукупно утворюють деталізовану картину іспанського суспільства. Цікавим є простір заїзду, корчми як перетину людських життєвих шляхів. Не випадково перед поверненням Дон Кіхота зі С’єрра Морени додому він тривалий час знаходиться в заїзді. Тут вже вагомішим стає художній час, адже чим довше герой знаходитиметься в корчмі, тим більше в нього відбудеться зустрічей з різними людьми, оскільки рух у заїзді не припиняється: подорожні сновигають туди й сюди. Таким чином автор ніби уповільнює оповідь, водночас вдаючись до епічних прийомів уповільнення дії - використання деталізації зображення та вставних новел.
Основний конфлікт роману про Дон Кіхота полягає у зіткненні ілюзорного світу мрій, що існує в свідомості Дон Кіхота, та світу реального, світу іспанської дійсності, що втілюється у свідомості всіх, хто оточує головного героя (669 персонажів). Занадто нерівне співвідношення: один проти 669-ти.
Сервантес виносить непросте й неоднозначне судження про оточуючий реальний світ іспанської дійсності на межі XVI-XVII століть. Реальний світ - це світ обивательства, обмеженості думок, прагнень і почуттів, смирення перед злом, тупістю, жадібністю і грубою силою. Найбільше автора хвилює проблема сутності людини. «Людина, що заглиблена у свій внутрішній світ, світ уяви, і керується високою ідеєю чи вірою, - духовно незламна, непохитна, але в реальному, фізичному житті така людина самотня, не може повністю реалізувати себе в оточенні, на її долю випадають лише страждання. Драма в тому, що узгодити уяву і реальність така людина неспроможна; натомість людина, що занурена в саму лише емпіричну реальність, не заслуговує на звання Людини (ця ідея розкривається у II частині роману «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі» в історії губернаторства Санчо Панси.
Як новаторство Сервантеса в створенні образів головних героїв та усієї системи персонажів вплинуло на філософський характер його найважливішого роману?
Головні герої роману - натури неординарні й багатогранні, вони взаємодоповнюють і взаємозбагачують одне одного. Сервантес зобразив типові образи й надав їм загальнолюдського значення (філософська проблема, яка залишається актуальною завжди). Можливо, у цьому полягає один із секретів невмирущої популярності роману. Його герої постійно ускладнюються й розвиваються. Наприклад, Санчо Панса спочатку слугує ніби тільки пародійним завданням роману, але з розвитком сюжету його зміст поширюється й збагачується. Поступово вимальовується живий і правдивий образ допитливого кастильського землероба, сповнений глибокого соціального й етичного змісту. Спочатку Санчо мріє лише про зиск, хоча у своїх меркантильних прагненнях він пам’ятає, що він людина. «Я хоч і бідняк, але християнин чистокровний і нікому нічого не винен. І я мрію про острів, а інші мріють про дещо гірше, а все ж від людини залежить, значить, коли я людина, то можу стати папою, а не лише губернатором острова».
Новаторським є й підхід Сервантеса до зображення головних персонажів у тому сенсі, що на перший погляд Санчо - цілковита протилежність Дон Кіхотові, але внутрішньо вони подібні: обидва, щоправда, кожен по-своєму, добрі й людяні, обидва незадоволені дійсністю, й обом їм вистачає енергії та живої уяви, щоб відправитися на пошуки кращого життя. Дон Кіхот і Санчо Панса - це своєрідна єдність, створена на основі порозуміння і взаємовпливу. Й у цьому виявив себе філософський підхід Сервантеса до різнобічного показу однієї цілісної філософської категорії. Пізнавши безкорисливість і благородство Дон Кіхота, Санчо й сам поступово позбавляється матеріальної залежності та корисливості, усе частіше його вчинками (особливо і другій частині роману) керує не жадоба до наживи, а любов до справедливості, що дає змогу вповні розкритися народній мудрості й природним здібностям Санчо. Він єдиний розуміє й цінує Дон Кіхота. Наведемо декілька цитат з другої частини роману: «...В мого хитрості от настільки немає, душа в нього нарозпашку, він нікому не здатний заподіяти зло, він робить лише добро, лукавства цього самого в ньому ні на волосину немає, кожна дитина запевнить його, що зараз ніч, хоч би це було опівдні, і от за цю простодушність я й люблю його більше, як життя, і, незважаючи ні на які його дурощі, при всьому бажанні не можу від нього піти» (з розмови Санчо Панси з джурою Рицаря Лісу); «Він не божевільний, а завзятий».
Найважливіше, що вдалося Сервантесу, - це те, що і Дон Кіхот, і Санчо Панса протистоять несправедливому ладу дворянсько-католицької Іспанії. Санчо розуміє, що високий чин ще не свідчить про гідність людини. Дон Кіхот у кожному, навіть у каторжнику, перш за все бачить людину, гідну поваги. Звіт І групи за випереджальним домашнім завданням: скласти програму дій політика за порадами Дон Кіхота, викладеними в листі Санчо Пансі під час його губернаторства.
«Кодекс честі «донкіхотів»
- Основа світогляду - наївний гуманізм і романтизм.
- Життєва позиція - активне втручання в життя відповідно до світоглядних позицій, захист усіх пригноблених та скривджених, прагнення встановити справедливість у всьому світі.
- Ставлення до людини - повага, незалежно від станової та майнової приналежності.
- Ставлення до політики - орієнтир на дотримання демократичних свобод та добробут людини.
- Ставлення до батьківщини - ставлення патріота, що прагне своїми справами уславити свою Вітчизну.
- Ставлення до жінки - культ Прекрасної Дами.
- Ставлення до літератури - захоплення рицарськими романами.
Дайте письмову відповідь на запитання:
Як ви думаєте, чи потрібні в сучасному світі «донкіхоти»?
Урок 47. Контрольна робота. Відродження
Урок 48. Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд).
Тема: Із лірики європейського бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.
6. Дайте відповіді на запитання:
Традиції та новаторство Мольєра в царині комедії
|
|
Традиції (класицизм)
|
Новаторство
|
Можна подивитися фільм: Le Bourgeois Gentilhomme (2009 France with rus sub)
6: Визначіть композиційні особливості твору й запишіть їх у зошити.2. Працюємо з картками
4. Перевірте себе за допомогою вправи: https://learningapps.org/display?v=pobosqhv518
6. Складіть дві хмарки слів до двох будь-яких образів комедії Мольєра "Міщанин-шляхтич"
Уроки 54. Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм) у п'єсі Мольєра "Міщанин-шляхтич".
2. Ознайомтеся з текстом.
3. Ознайомтеся з табличкою:
Традиції класицизму
|
Новаторство Мольєра
|
- назва п'єси промовиста, має
подвійний смисл:
1) викривається плазування
Журдена перед аристократією;
2) міщанин виявляється більш
шляхетним, ніж дворяни, тому немає потреби принижуватися;
- поділ персонажів на
позитивних і негативних;
- дотримання правил жанрової
ієрархії: комедії як жанру відповідають персонажі не дуже високого
походження, їхня мова жива, розмовна; аристократія ж подається у сатиричному
зображенні;
- виховний зміст комедії;
- розум - критерій оцінки
персонажів;
- чітка композиція,
підпорядкована задуму автора;
- універсальність людських
характерів; образи схематичні, незмінні, за кожним - певна ідея;
- художні образи й увесь зміст
комедії - моральний урок людству
|
- порушення правила трьох
єдностей - місця, дії і часу;
- поєднання соціального змісту
та любовної інтриги;
- реалістичність образів: вони
взяті зі звичайного життя;
- поєднання комедії характерів
із комедією обставин;
- використання традицій
народного театру;
- уведення балету та співів у
структуру комедії;
- орієнтація на смаки не вищого
класу, а широкої публіки, утвердження пріоритетів народної моралі;
- викриття вад людей і
суспільства (за О. Ніколенко)
|
Дайте відповідь на запитання:
- Чи можна назвати творчість Мольєра новаторською для свого часу? Чому?
4. Роздивіться хмарку слів. Випишіть проблеми, які піднімає у своїй комедії Мольєр
5. Перегляньте матеріали усіх уроків за творчістю Мольєра і відтворіть у зошитах ментальну карту. Заповніть ті пагони, у яких немає відповідей.
6. Виконайте тест.
Урок 56. Урок позакласного читання
Урок 57. Контрольна робота за темою "Бароко і класицизм"
Крім того, як підсумок роботи над твором, дайте відповіді на запитання 7 та 15 (мультиплікаційний фільм можете замінити на комікс) на сторінці 307 підручника.
Уроки 61-63 Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон". Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.
1. Прочитати твір. На жаль, у підручнику тільки маленька його частинка, хоча сама книжка невелика, але дуже цікава.
2. Роздивитись електронну книгу, познайомитись з біографією автора, виконати завдання.
3. Роздивіться й проаналізуйте картки (автор О. Залізницька)
Уроки 64-66. Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба». Художній світ Б. Космовської. Батьки – діти, діди – онуки. Ідея поваги й любові до людини
ст. 11 - запишіть головних героїв твору
ст. 15 - запишіть, про кого з героїв твору йдеться
ст. 17 - дайте коротку характеристику дорослих персонажів твору (1-2 речення)
ст. 19 - запишіть риси головної героїні Буби
ст. 21 - розв'яжіть кросворд
ст. 22 - заповніть печворк
ст. 23 - виконайте тестові завдання
ст. 24 - напишіть листа головній героїні твору
Урок 68. Урок позакласного читання
Урок 69, 70 Повторення вивченого матеріалу. Створення лепбука
Коментарі
Дописати коментар