Українська література: 8 клас (І семестр)


 

Підручник: Авраменко О. Українська література. 8 клас. - К. Видавництво "Грамота", 2025.  

 
Урок 1. Художній твір у контексті доби (оглядово). 

ТЛ: стиль доби (культурно-мистецька епоха), мистецький напрям.

1. Робота з підручником (ст. 4)

2. Робота над матеріалом підручника (ст. 5, 6) 

3. Перейдіть за покликанням і перевірте себе 

 

Урок 2. Культура й віра прадавніх українців. Погляди прадавніх українців на світ і місце людини в ньому. Основні риси дохристиянських вірувань наших предків, відображені у фольклорі й літературі (оглядово).

1. Перейдіть за покликанням і перевірте себе.

2. Робота з підручником (ст. 8-12). Перейдіть за покликанням і перевірте себе.

3. Перейдіть за покликанням і подивіться відео

3. Ознайомтесь з східнослов'янськими богами:

Сварог

бог творчої сили природи, покровитель ковальства та шлюбу

Див

бог початку Всесвіту, що втілював блакитне небесне склепіння

Лада

богиня гармонії в природі, любові в шлюбі

Перун

бог грому й блискавки, покровитель війська

Дажбог

бог сонця

Велес

бог достатку, торгівлі, опікун купців, покровитель скотарства

Мокоша

богиня дощу, річок і родючості

Стрибог

бог вітру

Ярило

бог любові й пристрасті, сили та хоробрості, а також весняної родючості

4. Перейдіть за покликанням і перевірте, чи уважно ви прочитали матеріал підручника 

5. Знайомство з життям і творчістю Івана Білика.

6. Робота з теорії літератури. Прочитайте та запишіть визначення

7. Історична довідка.

Такою подією у творі «Дарунки скіфів» є похід перського царя Дар’явауша на Скіфію. В історичних творах діють як реальні історичні герої, так і вигадані персонажі.

Такою подією у творі «Дарунки скіфів» є похід перського царя Дар’явауша на Скіфію. В історичних творах діють як реальні історичні герої, так і вигадані персонажі.

 

8. Перейдіть за покликанням і послухайте авдіокнигу.   (від початку до 4.41 хв.)

9. Дайте відповіді за прослуханим оповіданням:

Хто був на чолі війська, що переправлялося через Дунай?
Скільки воїнів, за словами автора, могло бути у війську Дар’явауша?
Хто такі «безсмертні», і чому їх так називали?
Як виглядала побудова війська під час переправи через міст?
Що побачив Дар’явауш на протилежному березі, що його стурбувало?
Чому Дар’явауш прагнув завоювати Скіфію? Назвіть кілька причин.
Яке враження справляє військо Дар’явауша? Які художні засоби допомагають 
автору створити цей образ?
Що символізує «чорна хмара» у тексті? Як вона контрастує з образом «живої
 ріки» війська?
Чому цар, попри урочистий початок походу, не міг позбутися тривоги?
Як автор передає велич армії та амбіції царя?
Як ви вважаєте, чи виправданими були мотиви Дар’явауша щодо походу на
Скіфію?
Як ставлення Дар’явауша до Скіфії змінюється протягом уривку? Які
фактори впливають на ці зміни?
Уявіть, що вискіфський воїн, який спостерігає за переправою перського війська. Опишіть ваші думки та почуття.
 
10. Як ви думаєте, що чекає Дар’явауша в Скіфії? Напишіть передбачення продовження історії (2-3 речення).  
 

Урок 3. Іван Білик «Дарунки скіфів». Творчість письменника – майстра історичної прози. Художня розповідь про похід Дар'явауша у Скіфію в оповіданні «Дарунки скіфів». Історичне підґрунтя твору. 

1. Перевірте себе. Перейдіть за покликанням і виконайте вправу

2. Роздивіться картки (авторка С. Філіпчук)

 

3. Перевірте себе: Кросворд за змістом оповідання; Упізнайте героїв твору 

4. Пройдіть тестування  

 

Урок 4. Причини нападу перського царя на Скіфію. Контраст образів перських і скіфських воїнів. Мудрість і поміркованість скіфів у протистоянні з багатотисячним військом.

1. Роздивіться картки (авторка С. Філіпчук) 


 

2. Рефлексія. Самооцінювання.

Займи позицію. Чи можна простити ворога, який приніс у ваш дім, у вашу
країну багато сліз, страждань? Відповідь обґрунтуйте.

3. Визначте проблеми, порушені у творі. Сформулюйте тему та основну думку твору.

4. Перевірте себе. Вікторина за твором "Дарунки скіфів" 

5. Творча робота.
▪Завдання на вибір.
А. Напишіть сценарій до епізоду, коли цар персів вимагає в скіфів дари та його реакцію на отримане.

Б. Напишіть лист Дар’яваушу, якому вдалося врятуватися від скіфів, від
імені князя Пугача (або від власного імені). 

Додаткові ігри (за бажанням):

Послідовність подій в творі 

Слідами Дарія (географічні назви в творі) 


Урок 5. Русь, її культура та письменство. Усний народний епос. Старини (билини). Теми та мотиви старин різних циклів, художні особливості. «Про Іллю Муромця та Соловія». Композиція і сюжет твору.

ТЛ: старина.

 

Урок 6. Образ київського богатиря Іллі Муромця – оборонця рідної землі, його сила і мужність. Другорядні персонажі, їх характеристика. Мова і стильові особливості старини.

 

 

 

 



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу