Українська література: 8 клас (І семестр)
Підручник: Авраменко О. Українська література. 8 клас. - К. Видавництво "Грамота", 2025.
ТЛ: стиль доби (культурно-мистецька епоха), мистецький напрям.
1. Робота з підручником (ст. 4)
2. Робота над матеріалом підручника (ст. 5, 6)
3. Перейдіть за покликанням і перевірте себе
Урок 2. Культура й віра прадавніх українців. Погляди прадавніх українців на світ і місце людини в ньому. Основні риси дохристиянських вірувань наших предків, відображені у фольклорі й літературі (оглядово).
1. Перейдіть за покликанням і перевірте себе.
2. Робота з підручником (ст. 8-12). Перейдіть за покликанням і перевірте себе.
3. Перейдіть за покликанням і подивіться відео.
3. Ознайомтесь з східнослов'янськими богами:
|
Сварог |
бог творчої сили природи, покровитель ковальства та шлюбу |
|
Див |
бог початку Всесвіту, що втілював блакитне небесне склепіння |
|
Лада |
богиня гармонії в природі, любові в шлюбі |
|
Перун |
бог грому й блискавки, покровитель війська |
|
Дажбог |
бог сонця |
|
Велес |
бог достатку, торгівлі, опікун купців, покровитель скотарства |
|
Мокоша |
богиня дощу, річок і родючості |
|
Стрибог |
бог вітру |
|
Ярило |
бог любові й пристрасті, сили та хоробрості, а також весняної родючості |
4. Перейдіть за покликанням і перевірте, чи уважно ви прочитали матеріал підручника
5. Знайомство з життям і творчістю Івана Білика.
6. Робота з теорії літератури. Прочитайте та запишіть визначення
7. Історична довідка.
Такою подією у творі «Дарунки скіфів» є похід перського царя Дар’явауша на Скіфію. В історичних творах діють як реальні історичні герої, так і вигадані персонажі.
Такою подією у творі «Дарунки скіфів» є похід перського царя Дар’явауша на Скіфію. В історичних творах діють як реальні історичні герої, так і вигадані персонажі.
8. Перейдіть за покликанням і послухайте авдіокнигу. (від початку до 4.41 хв.)
9. Дайте відповіді за прослуханим оповіданням:
Урок 3. Іван Білик «Дарунки скіфів». Творчість письменника – майстра історичної прози. Художня розповідь про похід Дар'явауша у Скіфію в оповіданні «Дарунки скіфів». Історичне підґрунтя твору.
1. Перевірте себе. Перейдіть за покликанням і виконайте вправу.
2. Роздивіться картки (авторка С. Філіпчук)
3. Перевірте себе: Кросворд за змістом оповідання; Упізнайте героїв твору
4. Пройдіть тестування
Урок 4. Причини нападу перського царя на Скіфію. Контраст образів перських і скіфських воїнів. Мудрість і поміркованість скіфів у протистоянні з багатотисячним військом.
1. Роздивіться картки (авторка С. Філіпчук)
2. Рефлексія. Самооцінювання.
Займи позицію. Чи можна простити ворога, який приніс у ваш дім, у вашу
країну багато сліз, страждань? Відповідь обґрунтуйте.
3. Визначте проблеми, порушені у творі. Сформулюйте тему та основну думку твору.
4. Перевірте себе. Вікторина за твором "Дарунки скіфів"
5. Творча робота.
▪Завдання на вибір.
А. Напишіть сценарій до епізоду, коли цар персів вимагає в скіфів дари та його реакцію на отримане.
Б. Напишіть лист Дар’яваушу, якому вдалося врятуватися від скіфів, від
імені князя Пугача (або від власного імені).
Додаткові ігри (за бажанням):
Послідовність подій в творі
Слідами Дарія (географічні назви в творі)
Урок 5. Русь, її культура та письменство. Усний народний епос. Старини (билини). Теми та мотиви старин різних циклів, художні особливості. «Про Іллю Муромця та Соловія». Композиція і сюжет твору.
ТЛ: старина.
1. Прочитайте за підручником ст. 22 (п. 1). Перейдіть за покликанням і подивіться частину серіалу "Книга-мандрівка" - Київська Русь
2. Випишіть в зошити визначення: билина (старина), гіпербола, речетатив (ст. 22)
3. Прочитайте матеріал. Створіть ментальну мапу «Особливості усної народної творчості доби Київської Русі. Билини».
Билини виконували народні співці — гуслярі, скоморохи, а також кобзарі. Унаслідок татаро-монгольської навали в XIII—XIV ст. билини були занесені в далекі, окраїнні землі княжої держави, поширилися на Уралі й у Сибіру.
Згодом билини втратили пісенну основу. Відповідно до часу зображуваних подій та особливостей їх висвітлення билини поділяються на певні цикли (за Михайлом Грушевським):
1) Міфологічний або дохристиянський цикл, багатий відголосками язичницького світогляду, древніх вірувань слов'ян. До цього циклу зараховують билини про Микулу Селяниновича, Святогора, Вольгу Всеславича (які віддзеркалюють мотиви переказів про київських князів Олега і Ольгу).
2) Київський цикл з центральним образом князя Володимира, в якому поєднано риси Володимира Великого і Володимира Мономаха. (Героїчні билини). Він поділяється на тематичні підцикли про Іллю Муромця (Муровця) - чернігівського богатиря, Альошу (Олексія) Поповича, Добриню Микитовича та інших.
3) Новгородський цикл про Василя Буслаєва, Садка та ін. (Соціально-побутові билини)
Героями билин виступають богатирі — люди з винятковою моральною та фізичною силою, також люди, які не є воїнами, проте відрізняються гострим розумом і є уособленням моральної чистоти.
Основні ознаки билин
✓ Героїчна епічна пісня (жанр фольклору).
✓ Головні герої – богатирі.
✓ Уславлення національних героїв та історичних подій.
✓ Сюжет – розповідь про величні події Київської Русі.
✓ Наявний вимисел, перебільшення.
✓ Поєднання фантастичних та історичних елементів.
✓ Образність.
4. Перейдіть за покликанням і подивіться мультиплікаційну інтерпретацію старини
5. Прочитайте за підручником старину "Про Іллю Муромця та Соловія" (23-27)
Урок 6. Образ київського богатиря Іллі Муромця – оборонця рідної землі, його сила і мужність. Другорядні персонажі, їх характеристика. Мова і стильові особливості старини.
1. Бліцопитування.
- Що ви знаєте про Київську Русь?
- Що таке билина?
- Назвіть цикли билин, що в них оспівувалося?
- Назвіть ознаки билини? Що різнить билину від казки?
- Про що розповідалося у билинах?
- Як виконувалися билини?
- Яких героїв билин ви запам’ятали? Назвіть їх.
- Як передавалися билини? Хто їх складав?
- Як можна охарактеризувати билинний вірш?
2. Дайте відповіді на запитання підручника "Так - Ні" (ст. 27)
3. Виконайте завдання 7, 8 та 9 підручника (ст. 28)
4. Складіть хмарки слів "Ілля Муромець" та "Соловій".
5. У робочому зошиті дайте відповідь на питання.
- Які моральні цінності виховує в сучасного читача образ Іллі Муромця?
- Чим приваблює образ Іллі Муромця сучасників?
6. Займи позицію. Чи потрібно вшановувати пам’ять про героїв, які
звитяжно захищають рідну землю. Обґрунтуй лаконічно своє твердження.
7. Перейдіть за покликанням і перевірте себе.
Урок 7. Своєрідність давнього українського письменства. Періоди розвитку давньої літератури, її світоглядні, естетичні, мовні особливості. Письменство як частина культури Русі, його стилі та жанри (оглядово).
1. Перейдіть за покликанням і перевірте себе.
2. Прочитайте за підручником ст. 29-30. Перегляньте картки
Урок 8. Володимир Мономах «Повчання дітям» (скорочено). Жанр повчання. Духовний заповіт київського князя нащадкам. Втілення у творі моральних принципів і традицій княжої доби.
ТЛ: монументалізм, орнаменталізм, повчання.1. Прочитайте за підручником матеріал на ст. 30-31.
2. Перейдіть за покликанням і послухайте дистанційний урок.
3. Прочитайте за підручником текст "Повчання дітям"
4. Перейдіть за покликанням і подивіться мультимедійну презентацію.
5. Перейдіть за покликанням і виконайте завдання 1 й та завдання 2.
6. Виконайте завдання 9 і 10 з підручника (ст. 33).
Урок 9. Образ Русі в сучасній українській літературі. Твори сучасних письменників про княжу добу, їх актуальність.
1. Перейдіть за покликанням і подивіться дистанційний урок.
2. Перейдіть за покликанням і розв'яжіть кросворд.
3. Перейдіть за покликанням і перевірте себе.
4. Перейдіть за покликанням і виконайте завдання з Е-додатка до підручника.
Урок 11. ПЧ №1. Дмитро Кремінь «А де ж
те скіфське золото?».
1. Перейдіть за покликанням і подивіться відеоурок "Пам’ятки мистецтва Скіфії і Північного Причорномор’я".
2. Прочитайте текст поезії Дмитра Креміня "А де ж те скіфське золото?"
А де ж те скіфське золото?
В землі
справдешня золота ріка розлита,
чи відвезли у безвість кораблі,
грузькі трієри ольвіополіта,
просяяні пластини золоті
та пекторалі сонячну осяяність?
Чи їх забрали шторми на путі,
що мореплавцям дарував Гіпаніс?
А де ж ті скіфи-вої?
Де вони?
Чи їхнє сім'я звіяно до крихти?
Переловили їхні табуни
жахних століть залізнодзьобі грифи…
А де золотоносні ковалі?
В ярмі століть мої душа і вия.
Непам'ять і розор моїй землі
від Дарія до туменів Батия.
Розорений, розораний курган…
По пектораль прийшов сюди ізнов я,
чи захопив столітній ураган
безпам'ятства, безіменства, безмов'я?
Подарували нам залізну кліть,
Не золоту – під вічним зодіаком.
І вся моя історія стоїть
одним суцільним запитальним знаком.
Де Скіфія?
А кажуть, що була?
Де золото?
В космічній потерусі
Дзвенить під серцем золота стріла,
Дзвенить сережка золота у вусі…
3. Перейдіть за покликанням і подивіться дистанційний урок
4. Перейдіть за покликанням і перевірте себе.
Урок 12. Комплексна підсумкова робота №1 за темою «Прадавня Україна в дзеркалі літератури» (УВ, ПТ).
Урок 13. Комплексна підсумкова робота №1 за темою «Прадавня Україна в дзеркалі літератури» (ПВ, ДМ).
ЗАПОВІДЬ ЛЮБОВІ: БІБЛІЯ ТА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
Урок 14. Біблія – одна зі священних книг людства: історія створення, автори, побудова, жанрова структура (оглядово). «Євангеліє від Матвія» (заповіді 22: 34-40; 25:31-40). Постать Ісуса Христа. Ключові заповіді християнства – основа загальнолюдської моралі.
Урок 15. Біблія та українська література. Переклади Біблії українською мовою. Біблійні сюжети в українській літературі (оглядово). Ліна Костенко «Давидові псалми. Псалом 1». Біблійні мотиви у творчості письменниці. Ідея праведного буття особистості. Протистояння добра та зла в житті людини. Художні особливості вірша.
ТЛ: переспів.
Урок 16. Дзвінка Матіяш «Мене звати Варвара» (скорочено). Коротка розповідь про письменницю. Актуальність біблійної теми у психологічній повісті «Мене звати Варвара». Сюжет твору.
1. Перейдіть за покликанням і прослухайте уривки з повісті "Мене звати Варвара".
2. Перейдіть за покликанням і прослухайте аналіз твору.
Урок 17. Характеристика головної героїні повісті Дзвінки Матіяш «Мене звати Варвара». Постать меценатки Варвари Ханенко як утілення християнської доброчесності.
Урок 18. Різдвяні дива у повісті Дзвінки Матіяш «Мене звати Варвара».
Урок 19. ПЧ №2. Ігор Жук «Пісня Йосипа», «Гетсиманський сад. Відповідь сина».
1. Перейдіть за покликанням і послухайте твір І. Жука "Гетсиманський сад. Відповідь сина".
2. Перейдіть за покликанням і подивіться дистанційний урок за темою.
3. Розгляньте картки, дайте відповіді на запитання (хмарка слів - Ю. Мухортова)
ЛІТЕРАТУРА КОЗАЦЬКОЇ УКРАЇНИ
Урок 20. Україна в добу Відродження. Суспільно-культурне відродження: козацтво, братства (оглядово).
Урок 21. Український народний героїчний ліро-епос. Народні думи. Українське кобзарське мистецтво. Думи як особливий жанр українського фольклору. Художня своєрідність жанру. Історико-героїчні та соціально-побутові думи.
Урок 22. «Дума про Марусю Богуславку». Історична основа твору. Тема жіночої долі.
ТЛ: дума, речитатив, прототип.
Урок 23. Образ Марусі Богуславки. Популярність сюжету думи в українському письменстві. Створення FB-сторінок або Instagram-акаунтів від імені Марусі Богуславки з використанням цитат з твору.
Урок 24. Народні історичні пісні. Художні особливості, спорідненість із думами та іншими видами фольклору, тематичні групи. Пісні про боротьбу українського народу за свободу і державність (оглядово). «Та, ой, як крикнув же козак Сірко». Легендарна постать славетного кошового отамана. Захоплення подвигом козаків-запорожців – захисників рідної землі. Художні засоби виразності у творі.
ТЛ: історична пісня.Урок 25. «Чи не той то хміль». Оспівування перемоги козацького війська в битві під Жовтими Водами. Засоби художньої виразності у змалюванні образу Богдана Хмельницького. Тест за народними думами та історичними піснями.
Урок 26. Українське бароко. Барокова поезія (оглядово). Семен Климовський «Їхав козак за Дунай». Фольклорні мотиви, образна символіка вірша, особливості ритмомелодики.
ТЛ: курйозний вірш, зоропоезія.Урок 27. Доба козацької України в сучасній літературі. Марія Морозенко «Іван Сірко – великий характерник» (скорочено). Коротка розповідь про письменницю та її історичну прозу. Історична основа повісті. Дитинство легендарного кошового отамана, формування його характеру.
Урок 28. Надзвичайні здібності героя повісті Марії Морозенко «Іван Сірко – великий характерник». Характеристика другорядних персонажів.
Урок 29. Міфологічний світ у повісті-фентезі Марії Морозенко «Іван Сірко – великий характерник».
Урок 30. Комплексна підсумкова робота №2 за темою «Заповідь любові: Біблія та українська література. Література козацької України» (УВ, ПТ; ГР 1, ГР 2).
Урок 31. Комплексна підсумкова робота №2 за темою «Заповідь любові: Біблія та українська література. Література козацької України» (ПВ, ДМ; ГР 3, ГР 4).
Урок 32. ЛРК №1. Художні твори літератури рідного краю (за вибором учителя/учительки та учнів/учениць).



Коментарі
Дописати коментар