Зарубіжка: 11 клас (ІІ семестр)
Висновок:
«Епічний театр» («епічна драма») — це не просто модерністське явище, а саме теоретична концепція Б. Брехта.
Особливості й теоретичні засади «епічного театру»
✵ В основі драми — розповідь, а не дія.
✵ Драма апелює до інтелектуальних та аналітичних здібностей.
✵ Відкритий фінал (конфлікт не розв’язано).
✵ П’єса не наслідує життя, це лише сценічна замальовка.
✵ Переважає жанр драми.
✵ Широке використання запозичених сюжетів
✵ Герої — не драматичні характери, а алегорії певних властивостей.
✵ «Ефект відчуження» (буденне явище, змальоване по-новому, видається дивним).
Отже, два основні принципи «епічної драми» — розповідність та інтелектуальність.
Домашнє завдання: Складіть ґроно за темою «Епічний театр» Б. Брехта».
Уроки 50, 51 «Матінка Кураж та її діти» Б. Брехта - драма-пересторога напередодні другої
світової війни. Історико-літературні джерела й сучасний політичний підтекст
твору, його антивоєнний пафос та алегоричний сенс. «Ефект відчуження» й інші
ознаки «епічного театру» в п'єсі. Проблема
війни та миру в літературі ХХ ст.
П’єсу
«Матінка Кураж та її діти» написано у Швеції восени 1939 року — у дні, що
безпосередньо передували розв’язанню війни в Європі. Згодом Брехт визнавав:
«Коли я писав, то уявляв, що зі сцен декількох великих міст пролунає
попередження драматурга, попередження про те, що хто хоче снідати з чортом,
мусить запастися довгою ложкою. Можливо, я виявив наївність, але я не вважаю,
що бути наївним — соромно. Вистави, про які я мріяв, не відбулися. Письменники
не можуть писати з такою швидкістю, з якою уряди розв’язують війни: адже щоб
писати, потрібно думати. Театри занадто швидко підпали під владу великих
розбійників. «Матінка Кураж та її діти» — спізнилася...».
Маркітанти
(від італ. mercatante — торговець) — дрібні торговці продовольчими товарами і
предметами солдатського вжитку, що супроводжували війська в походах, на
ученнях, маневрах тощо; досить часто, особливо у Франції, ними були жінки —
маркітантки. З’явилися ще в Давній Греції та Римі, найбільшого поширення набули
в європейських феодальних арміях за відсутності централізованого постачання
військ. Від XVIII ст. (у російській армії — з 1716 р.) права маркітантів
регламентували спеціальними інструкціями та статутами; існували до початку ХХ
ст.
3. Подивіться виставу за мотивами п'єси Б.Брехта "Матінка Кураж та її діти"
Кураж
навчилася отримувати зиск від війни. Разом зі своїми дітьми вона їздила у
фургончику слідом за військами. І хоча це було дуже ризикованим, але для неї
важливішою була можливість збагатіти. Засліплена жагою збагачення, матінка
Кураж не змогла зупинитися навіть тоді, коли почала втрачати власних дітей:
«матінка» трохи погорювала і знову вирушила налагоджувати торгівлю. Героїня
заради багатства зраджує своїх дітей. Торгівля йде добре, і тому вона підтримує
війну, яка стала для неї годувальницею. Анна впевнена, що про мораль краще говорити
ситому, а не голодному. Матінка Кураж по своїй суті була не злою людиною,
навіть веселою та доброю господинею. Принагідно вона може навіть допомогти
іншим, але якщо це не зашкодить її гаманцю.
2.
Постановка й розв'язання проблемного питання
- Упродовж п’єси героїня називає себе і своїх дітей, що допомагають їй тягти фургон, «діловими людьми», «мирними людьми», «маленькими людьми», «простими людьми», «порядними людьми». Яке значення вкладає вона в ці слова? Чи згодні ви з нею?
3. Узагальнення
Б.
Брехт у п’єсі «Матінка Кураж та її діти» використовує низку прийомів,
необхідних для створення «ефекту відчуження». Це — монтаж, з’єднання частин,
епізодів без їхнього злиття; зонґи (пісні), що їх виконують герої, в
узагальненій формі відтворюють світогляд та життєву позицію кожного з цих
образів, а також покликані виявити ставлення автора й акторів до цих
персонажів. Брехт попереджав акторів про необхідність дистанціюватися,
«відчужено» виконувати ці пісні, оскільки в них мають бути відчутними
звинувачення й критика персонажів автором та виконавцями.
Філософську
ідею Брехта про несумісність материнства (а отже, і життя, радості, щастя) із
військовою комерцією виражено у формі параболи (оповідь віддаляється від
сучасного світу, а потім, немов рухаючись по кривій, знову повертається до
залишеного предмета, осмислюючи його з філософсько-етичної сторони й оцінюючи
його). Параболічним є сюжет, окремі ситуації, епізоди, пов’язані з почерговою
втратою матінкою Кураж її дітей: у кожному з них утілено колізію торговки й
матері, людини й війни.
Сам
образ жінки Брехт зобразив у зовсім несподіваному ракурсі. Драма матері, яка
сказала війні «так», для якої людська бойня — благо, гроші, нажива, підсилює
згубний та антигуманний уплив війни. Між початком п’єси та її кінцем минає
дванадцять років, які змінили обличчя й добробут матінки Кураж (вона постаріла,
утратила всіх своїх дітей, майже розорилася), але не змінилися її суть і її
ставлення до війни. Вона продовжує тягнути свій фургон, сподіваючись на кращі
дні, щоб тільки не скінчилася війна, її годувальниця.
Образ
матінки Кураж спричинив бурхливу дискусію в німецькому літературознавстві.
Головне, чим докоряли Брехтові,— його героїня нічого не навчилася і не
змінилася, а це може пробудити в читача й глядача песимістичний настрій. Брехт
відповів дуже коротко: прозріє матінка Кураж чи ні — це не так уже й важливо,
автор має досягти прозріння в глядача. На думку Брехта, негативний приклад
переконливіший для людини, здатної побачити в матінці Кураж свого двійника і
зробити відповідні висновки.
4. Завершіть
одне з речень на вибір:
✵ «Я вважаю, що провідною ідеєю п’єси «Матінка кураж та її діти» Б. Брехта є...»;
✵ «Образи героїв твору, на мою думку, покликані...»;
✵ «Письменник спрямовує читача до...».
5. Домашнє завдання
підготувати відгук, колаж тощо за своїм сприйняттям п’єси Б. Брехта «Матінка Кураж та її діти».
Відео уроки за п'єсою Б.Брехта від ВШО:
Зображення війни у творі «Матінка Кураж та її діти»
Бертольт Брехт. «Матінка Кураж та її діти»
Брехт. Ідеї попередження та риси "епічного театрі" в п'єсі "Матінка Кураж та її діти"
Урок 54. Генріх Белль. Життєвий і творчий шлях
письменника. Засудження антигуманної сутності війни в оповіданні «Подорожній,
коли ти прийдеш у Спа...». Образ школи як художня модель фашистської Німеччини
1. Прочитайте за підручником або перейдіть за покликанням і ознайомтеся з відеопрезентацією Біографія Г.Белля
2. Визначте ключові моменти життя і творчості письменника і, спираючись на схему кроссенса, складіть власний кроссенс
3. Перейдіть за покликанням і прочитайте або послухайте оповідання Г.Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."
4. Складіть 6 тестових запитань за оповіданням Г.Белля
Урок 55, 56. «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»: символічний зміст назви оповідання, її зв'язок з історією Спарти. Символіка та форма твору. Образ головного героя. Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція
Опрацьовуємо картки (Авторка: Олена Аброскіна)
Урок 59. РЗМ (письмово). Написання асоціативного
етюду, викликаного художніми образами прочитаних творів
Урок 60. Контрольна робота за темою «Проблема війни та миру в літературі ХХ ст.» (Твір)
Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст. - США
Урок 61. Ернест Міллер Гемінґвей. Віхи життя та творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Новаторство прози письменника
Урок 62. Е. М. Гемінґвей «Старий і море». Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті. Змалювання драматичних суперечностей людського буття; його осмисленості та абсурдності, перемог та поразок, величі та слабкості, протистояння природі та єдності з нею
Перейдіть за покликанням і подивіться відеопрезентацію. Визначіть і запишіть паспорт твору
Урок 63. Е. М. Гемінґвей «Старий і море». Символіка образів. Образ Сантьяго. Сенс фіналу й назви повісті. Ознаки притчі у творі
Урок 64. Е. М. Гемінґвей «Старий і море». Символіка образів. Образ Сантьяго. Сенс фіналу й назви повісті. Ознаки притчі у творі
Перейдіть за покликанням і подивіться відеоурок від ВШО
Людина та пошуки сенсу
існування в прозі другої половини ХХ ст. - Колумбія
Урок 66. Синтез реального та фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсії Маркеса «Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Філософсько-етичний сенс зустрічі ангела з людьми
Урок 67. «Стариган із крилами» Ґ. Ґарсії Маркеса. Символічний образ ангела. Ідея прагнення внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до одвічних цінностей. Сенс фіналу та назви оповідання
Урок 68. РЗМ (у). Складання вітального слова на
честь художнього образу або автора: Ґ. Ґарсія Маркес та його «Стариган із
крилами»
Читати твір повністю або скорочено
Урок 70, 71. «Тисяча журавлів» Я. Кавабати. Еволюція
головного героя твору (Кікудзі). Символіка повісті. Японські уявлення про красу
та відображення їх у творі. Глибокий ліризм твору. Вишукана простота стилю
письменника
Урок 72. Літературне краєзнавство. Я.Парандовський "Алхімія слова"
Урок 73. Контрольна робота за темою «Людина та
пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.» (Різнорівневі завдання)
Література другої половини ХХ - початку ХХІ ст. -
Модерністські та неоавангардистські тенденції в драматургії другої половини ХХ
ст.
Завдання 1. Прочитайте за підручником с. 236-237.
Завдання 3. Складіть хмарку слів "Риси "Театру абсурду" або "Представники "Театру абсурду"
Завдання 2. Прочитайте п'єсу Ф.Дюррематта або подивіться фільм М.Казакова за її мотивами
(стислий переказ)
Завдання 3. Ознайомтеся з критичними матеріалами
Завдання 4. Запишіть в зошити елементи сюжету пєси "Гостина старої дами"
Завдання 5. Роздивіться картки.
Отже, потрібно в зошити записати тему, назви творів письменника, елементи сюжету, дати відповідь на запитання та виконати 8 тестових завдань.
Урок 78-80. Ежен Йонеско. П'єса «Носороги» як драма абсурду. «Оносороження» – феномен масового обезличування суспільства
Завдання 1. Роздивіться картку. Запишіть тему уроку в зошит. Прочитайте біографію письменника за посиланням або за підручником (с. 238-239)
Завдання 4. Запишіть у зошит етапи "оносороження" мешканців міста.
Завдання 5. Дайте відповідь на запитання 10 (с. 259) в зошит.
Завдання 6. Роздивіться картку. Подумайте над запитаннями у ній.
Отже, у вас у зошитах має бути записана тема уроку, етапи та причини оносороження, відповідь на запитання 10 (с. 259) та паспорт твору.
Урок 81. Постмодернізм - одне з найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ - початку ХХІ ст. Соціоісторичні, культурно-філософські й естетичні чинники розвитку постмодернізму в художній літературі. Наріжні принципи постмодерністської поетики. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура
Завдання 1. Ознайомтеся з мистецтвом постмодернізму.
Завдання 3. Відтворіть в зошитах ментальну карту. За допомогою слів з філворда та статті підручника (с. 260-261) доповніть її.
Урок 86, 87. Хуліо Кортасар, стислі відомості про письменника. Фантастична картина безумства натовпу в оповіданні «Менади». Відображення сучасних соціальних, психологічних, етичних проблем у творі. Специфіка індивідуального стилю митця.
Урок 88. УРЗМ.
Сучасна література в юнацькому читанні - Україна
4. Роздивіться електронну книгу, створену для вивчення повісті "До останнього подиху" (автор В.Свинар), послухайте дистанційний урок (автор В.Сеник)
6. Для закріплення матеріалу прочитайте ст. 291-293 підручника (критична стаття перед твором), дайте відповіді на запитання 1 та 9 (на ст. 302)
Щасти)
4. Подивіться відеоурок від ВШО "Образи головних героїв. Ідеї цінності життя. Символіка назви твору"
5. Роздивіться хмарку слів (Автор Т.Сологуб), випишіть риси характеру головних героїв
6. Розв'яжіть кросворд (Автор В.Тирон)
7. Дайте відповідь на завдання, представлене на картці: "Кольористика образів твору"
Щасти)
- інтрига;
- динамізм;
- поступове нагнітання атмосфери;
- невимушений виклад.
Щасти)))
Завдання 3. На сторінці 2 вашого підручника є код для відвідин електронного додатку до підручника для прочитання роману "Крадійка книжок".
Завдання 4. Роздивіться ментальну карту (з інтернету), яка допоможе зрозуміти цей роман
Завдання 5. За даним посиланням роздивіться чудову презентацію за цим твором (Автор О.Аброскіна)
Презентація за твором (Автор В.Кодола)
Завдання 6. Під час опрацювання твору можете прочитати критичну статтю підручника (ст. 312-313). Дайте відповіді на запитання 1, 2, 18 на ст. 314. Щасти)
Завдання 2. Складіть хмарку слів з прізвищ сучасних авторів.
Завдання 3. Дайте відповідь на запитання: "Знайомство з книгами сучасних зарубіжних авторів я розпочну з ......, тому що ....."
Урок 104. Узагальнення й систематизація знань. Найвидатніші здобутки зарубіжної літератури доби античності, середньовіччя, Відродження та романтизму
Урок 105. Узагальнення й систематизація знань. Найвидатніші здобутки зарубіжної літератури ХІХ ст. (доби реалізму й раннього модернізму), найвидатніші здобутки зарубіжної літератури ХХ - початку ХХІ ст. (зокрема, сучасного літературного процесу)
Коментарі
Дописати коментар