Зарубіжка: 9 клас (ІІ семестр)

 Підручник Зарубіжна література (Ковбасенко Ю.І.) 9 клас 2017

Урок 33. Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму (звязок із дійсністю, аналітизм, типовість образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину, критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.). Взаємодія реалізму з іншими напрямами ХІХ ст. (романтизмом. натуралізмом)

1. Роздивіться табличку

Паспорт – анкета епохи Реалізму 

1.Назва (тлумачення терміну)

Реалізм (з франц.-матеріальний, предметний) - літературний напрям, який характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ

2.Історичні рамки

Активне розповсюдження та розвиток з 30 – 90 років ХІХ століття

3.Батьківщина

Франція

4.Передумови виникнення

  • Соціальні – Французька буржуазна революція, незадоволення соціальним становищем у суспільстві, розчарування революційними наслідками. В цей час відбуваються виступи робочого класу проти порядків у суспільстві.
  • Наукові – відкриття у галузях, еволюційна теорія Дарвіна.
  • Філософські – визнання існування об’єктивної реальності незалежно від людини. Реалісти визначають можливість пізнання цього світу і вбачають в цьому головне завдання. Найскладнішим для них є відображення навколишньої дійсності у свідомості людини.

Художні і літературні передумови виникнення Реалізму:

  • Реалізм синтезує всі найкращі досягнення всієї попередньої літератури.
  • Від доби Відродження Реалізм запозичує психологізм проникнення у внутрішній світ людини і зображення внутрішнього світу людини як багатогранного та суперечливого.
  • Від доби Просвітництва – це відкриття того, що людина - це соціальна істота.
  • Від доби Романтизму – принцип історизму – зображення всіх явищ у зв’язку з історичною добою.

5.Основні ідеї

  • Широке зображення дійсності в її суперечностях, глибинних закономірностях і розвитку.
  • Зображення людини в її взаємодії із середовищем.
  • Велика увага соціально-побутовому фонові часу; впливові соціально-історичних обставин на формування духовного світу особистості.
  • Відображення життя за допомогою типізації в образах, що відповідають суті явищ самого життя.
  • Увага до сучасності.

2. Роздивіться відео "Реалізм у літературі" (2.47 хв.) або прочитайте за підручником ст. 147-150

3. Запишіть у зошити пункти 1, 2, 3, 5 таблички.
4. На ст. 147 підручника знайдіть письменників-реалістів різних країн, створіть хмарку слів  (покликання на сервіс wordart або у будь-якому іншому сервісі для створення хмарок слів) "Представники літератури реалізму"
5. Дайте відповідь на запитання 7 (ст. 150 підручника)

Урок 34. Оноре де Бальзак (17991850). Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника.

1. Подивіться відеоурок "Життя та творчість Оноре де Бальзака" (обов'язково)

Зупиніть відео на 6.53 хв. та заповніть схему:


Запишіть у свої зошити табличку:


2. Великий французький письменник Оноре де Бальзак умів бути чутливим до жіночої натури. У цьому йому не було рівних. Але він, напевне, сам не зміг би придумати для літературного роману, більш екзотичної зав’язки, аніж історія його знайомства з Евеліною Ганською, яка мешкала в Україні на Житомирщині у маєтку Верхівня. Якщо у вас виникне бажання, можете подивитися невеличкий фільм про те, як Україна увійшла у життя великого французького письменника (за бажанням)

3. Прочитайте або прослухайте книгу або подивіться фільм "Гобсек"

4. Після читання книги або просмотру фільму перейдіть за покликанням і дайте відповідь на запитання 

Урок 35, 36. Оноре де Бальзак «Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика та проблематика, образи. Повість «Гобсек» О. де Бальзака у структурі «Людської комедії». Сюжету твору. Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»)


 

Урок 37. Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.)




Урок 38. Жіночі образи повісті «Гобсек» О. де Бальзак
 
Урок 39. РЗМ № 3 (п) Розгорнута відповідь на запитання (за повістю О. де Бальзака «Гобсек»)

Уроки 40 - 42. Петербурзький етап життя і творчості Миколи Васильовича Гоголя. «Ревізор»: творча історія п'єси.

Образи чиновників. Образ Хлестакова та його динаміка.

М. В. Гоголь «Ревізор»: засоби комічного у творі. Специфіка художнього конфлікту та жанру п'єси

1. Дивитися виставу 

2. Роздивіться картки та проаналізуйте комедію М.В.Гоголя "Ревізор"

 
 
Образи чиновників. Образ Хлестакова та його динаміка.
 
 








3. Перейдіть за покликанням та виконайте завдання за комедією М.В.Гоголя. Поверніться до тих моментів у аналізі, на яких ви помилилися


Уроки 43 - 45. М.В.Гоголь. "Шинель"Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель». Особливості сюжету й композиції.

Образ Башмачкіна та засоби його створення. Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору) у повісті М. В. Гоголя «Шинель».

Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема «маленької людини»

1. Послухайте скорочений виклад повісті М.В.Гоголя "Шинель"


2. Роздивіться презентацію та заповніть картку (Автор О.Залізницька)



3. Роздивіться ментальну карту (авторка І.Мороз), складіть її план

4. Перейдіть за покликанням і дайте відповіді на тестові запитання

Урок 46. ПЧ. Оноре де Бальзак "Батько Горіо"

Урок 47. Контрольна робота № 4. Різнорівневі завдання з теми "Реалізм"

НОВІ ТЕНДЕНЦІЇ У ДРАМАТУРГІЇ НА МЕЖІ XIX-XX СТ.

Урок  48. «Стара» і «нова» драма. Зміни у драматургії порубіжжя XIX-XX ст. 

1. Роздивіться картку. Пригадайте, що таке драма, драматичний твір 

2. Подивіться відео урок 
3. Опрацюйте картки
4. Дайте відповіді на запитання
5. Назвіть правильні/неправильні твердження

 
Урок 49. Генрік Ібсен (18281906). «Ляльковий дім»Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. 
1. Роздивіться картки (Автор А. Садова)
                                   

2. Завдання: прочитайте с. 219-234, виконайте на вибір завдання 2 або 5. 
3. Випереджувальне завдання: розв'яжіть кросворд (Відповіді запишіть у зошит)
4. Опрацюйте картки (Автор А.Садова)
5. Перевірте себе: перейдіть за покликанням і виконайте завдання Гра 1, Гра 2


Урок 50. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси.
1. Доберіть і власні слова до поняття "дім"
2. Роздивіться ментальну карту за п'єсою "Ляльковий дім"
3. Роздивіться картки


Урок 51.  Генрік Ібсен (18281906). «Ляльковий дім». Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу.
1. Перевірте свої знання

2. Роздивіться хмарку слів, виконайте у зошитах завдання

 

3. Роздивіться картки, запишіть символи п'єси у зошити (Авторка хмарки Т. Сологуб)
4. Новаторство Г. Ібсена
5. Заповніть Фейсбук сторінку Нори Хельмер
6. Роздивіться картку і дайте розгорнуті відповіді на 2 будь-яких запитання
7. Перейдіть за покликанням та виконайте Google - тест.



Урок 52. Бернард Шоу (18561950). «Пігмаліон». Особливості світогляду Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон».

Завдання 1. Прочитайте с. 236-238 підручника. Перейдіть за посиланням і подивіться відеоурок

Завдання 2, Роздивіться картку. Дайте відповідь на запитання: Чому п'єси Б.Шоу називають "драми - дискусії"?


Завдання 3. Прочитайте за підручником с. 241-256 або подивіться фільм чи послухати аудіокнигу 

Завдання 4. Як відомо, п'єса Б.Шоу "Пігмаліон" перегукується з античним міфом. Доберіть характеристики, які відносяться до міфу, а які - до п'єси. Зробіть висновки та дайте відповідь на запитання: від чого залежить доля людини?
Порівняння п'єси Б.Шоу "Пігмаліон" та античного міфу:

 
Домашня робота: за результатами читання твору виконайте фотоквест



 

Урок 53. Бернард Шоу (1856–1950). «Пігмаліон». Динаміка образу Елізи Дулітл.

1. Роздивіться відео-урок. Що нового ви дізналися? Про що уже знали?


2. Роздивіться картки (Автор Н.Гиренко).



3. Складіть власну схему динаміки образу Елізи Дулітл.
4. Виконайте запропоновані на картці завдання (Автор Н. Гиренко).



Урок 54. Бернард Шоу (1856–1950). «Пігмаліон». Ідея одухотворення людини та життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови
1. Роздивіться картку (Автор І.Петровська). Пригадайте композицію пєси Б.Шоу "Пігмаліон"


2. Прочитайте пояснення. 
          У четвертій дії «Пігмаліона» перед нами постає зовсім інша Еліза: упевнена в собі жінка, яка так просто не поступиться власним щастям. Вона навчилася правильної літературної вимови, гідної поведінки у вищому суспільстві. Завдяки наполегливій праці та своїй красі вона підкорила світ, але дивак науковець Гіггінс ніби не помічає її чарів. Проте вона розуміє, що не є господинею в будинку Гіггінса, що він не цінує її як жінку, завдяки досягнутим нею результатам він просто виграв парі. Еліза розуміє: з одного боку, вона певною мірою закохалася у свого вчителя, з іншого — не була потрібна йому. У цій ситуації дівчина поводиться як справжня леді, яку образили, висловлюючи професорові весь негатив, що накопичився протягом цього часу в її серці. Стає зрозумілим, що Еліза — дуже сильна особистість, але Гіггінса вона ніколи не переможе. І в цій, здавалось би, безвихідній ситуації дівчина знаходить вихід, який зрештою винагороджує її перемогою над обставинами.
           Б. Шоу поділяв персонажів своїх творів на філістерів (самовдоволені й обмежені люди з вузьким міщанським світоглядом і поведінкою ханжів), ідеалістів (які живуть фальшивими ідеалами) та реалістів (що скептично поглядають на світ і оригінально мислять, добре розуміють хвороби й вади світу, але ці знання не позбавляють їх прагнення покращити цей світ). На думку драматурга, співвідношення цих героїв у його п’‎єсах є таким: 700 філістерів, 299 ідеалістів та 1 реаліст.
    Автор утручається в дію: подає розгорнуті коментарі, ремарки, передмови, післямови, режисерські поради акторам, діалоги автора й читачів тощо — усе це використано для підсилення, вияскравлення головних ідейний зіткнень твору, дискутування із глядачем (читачем). Відчувається своєрідна данина захопленню епічною творчістю — на початку творчого шляху Шоу спробував свої сили у романістиці.

3. Дайте короткі відповіді на запитання літературного диктанту
  1. Чим займався професор Гіггінс? 
  2. До якого соціального прошарку належала Еліза? 
  3. Коли дівчина відчула себе гідною людиною? 
  4. Де відбувалося перше випробування Елізи як леді? 
  5. Хто був прихильним до ЕЛІЗИ, турбувався про неї? 
  6. Назвіть того, хто виграв парі.
  7. Якою Гіггінс бачив долю Елізи у подальшому? 
  8. Чому Еліза розлютилася та втекла, коли «експеримент» скінчився? 
  9. Ким був Альфред Дулитл, батько Елізи? 
  10. Який дар він мав? 
  11. Хто сприяв тому, що батько Елізи розбагатів? 
  12. Чим планувала зайнятися Еліза? 
4. Порівняйте п’‎єсу Дж. Б. Шоу з міфом про Пігмаліона та Галатею. Чи може англійська трагікомедія, на вашу думку, завершитися шлюбом головних героїв? (автор І.Петровська)
5. Розгляньте табличку і відтворіть в межах запропонованої нижче картки у своїх зошитах
Порівняння образів Гіггінса із п'єси Дж. Б. Шоу та 
Пігмаліона з давньогрецького міфу
Професор Гіггінс
Пігмаліон
■ Навчав Елізу правильної вимови, допоміг зрозуміти світ мистецтва;
■ Еліза майже нічого не змінила в поглядах професора, а він незбирався змінюватися сам;
■ він не почувався відповідальним за долю Елізи, його захоплюваливищі ідеї, результат експерименту
■ Створив Галатею та закохався в неї;
■ Галатея змінила Пігмаліона, її краса розбудила в його душі кохання;
■ почувався відповідальним за створену ним красу
Висновок. Твір «Пігмаліон» Дж. Б. Шоу — не про кохання, а про силу творчості, про духовне пробудження людини під впливом мистецтва, про можливість здобуття особистістю внутрішньої краси та свободи


6. Ознайомтеся з матеріалом.
Жанр п'єси Дж. Б. Шоу «Пігмаліон»

Роман у п’‎яти діях
Епос
Драма
■ Опис героїв;
■ поширені пояснення;
■ увага до психологічного стану персонажів;
■ наявність авторської оцінки
■ Діалогічна структура;
■ наявність ремарок;
■ «режисерська драматургія» (автор зазначив кожний сценічний рухгероїв)

Особливості поетики п’‎єси «Пігмаліон»
■ Основні художні засоби — парадокси й дискусії.
■ Засоби комічного поєднано з реальним трагізмом буття суспільства та духовно багатої людини, якій не було місця в тогочасному світі.
■ Найбільший парадокс — це людина.
 
7. Прочитайте підсумовуючий матеріал.
Збереження незалежності — ось що Бернард Шоу вважав головним для кожної людини, чи то чоловік або жінка, чи то герцог або сміттяр. Тому для нього щасливий фінал — це не весільний марш, а жорстоке прощання, що залишає кожній зі сторін право на подальший саморозвиток без стороннього втручання. Автор усіляко підкреслює, що на початку твору квіткарка перебуває на найнижчій стадії духовного розвитку. Еліза Дулитл — типова дівчина кокні, тобто найбідніша та найменш освічена мешканка Лондону, яка розмовляє жахливою англійською. Але дівчині притаманні також привабливі риси, що є запорукою перевтілення її на витончену жінку: щирість, енергійність, природна моральність, які Еліза зберегла у лондонських нетрях. У дівчини є почуття власної гідності, що стали здоровою основою для будування характеру нової, гордої та сильної Елізи.

8. Виконайте тест за посиланням

І наостанок. Наступного тижня у нас має бути контрольна робота за темою "Нові тенденції у драматургії кінці ХІХ початку ХХ століття: творчість Г.Ібсена та Б.Шоу". Повторити вивчений матеріал ви можете за посиланням 
Або ж подивіться цю презентацію:



 
Урок 55. УРЗМ № 3 (п) Складання анкети головного героя
Роздивіться різні форми анкет головних героїв п'єс Г.Ібсена "Ляльковий дім" та Б.Шоу "Пігмаліон". На вибір заповніть будь-яку: для Нори (картка № 1 та № 3 (авторка І.Сорока)), для Елайзи (карка № 2 та № 3 (авторка І.Сорока)) або для одного з героїв чоловіків з цих п'єс (Хельмера - з п'єси Г.Ібсена "Ляльковий дім" або професора Гігінса чи полковника Пікерінга з п'єси Б.Шоу "Пігмаліон") - картка № 4 (авторка І.Сорока)

 
Урок 56. Контрольна робота за творчістю Г.Ібсена та Б.Шоу. Різнорівневі завдання.

ЛІТЕРАТУРА XX—XXI СТОЛІТЬ

Уроки 60-63. Рей Дуглас Бредбері. «451° за Фаренгейтом». 

Урок 60. Рей Дуглас Бредбері. «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії

«Письменник, що пророкує майбутнє» — саме так називають Рея Дугласа Бредбері — видатного фантаста, чиї твори захоплюють своєю неймовірністю, оригінальністю. Коли їх читаєш, здається, що людина не здатна таке навіть уявити. Поринаєш разом із героями творів у майбутнє, у минуле, супроводжуєш скрізь, співчуваєш їм, перебуваєш поруч із ними й намагаєшся навіть допомогти.

1. Ознайомтеся з біографією письменника - дивитися відеоурок 

2. Прочитайте роман "451 градус за Фаренгейтом" або послухайте аудіокнигу (покликання на список відтворення)

3. Перегляньте відеоурок "Аналізуємо роман Р.Бредбері" 

4. Перевіряємо свої знання за допомогою інтерактивних вправ у Learningapps:

Відгадайте, кому належать ці слова




Урок 61. Рей Дуглас Бредбері. «451° за Фаренгейтом». Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору — книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо

1. Розв'яжіть кросворд  Рей Дуглас Бредбері «451 градус за Фаренгейтом» (автор Т.Сологуб)

По горизонталі: (впізнай героя за цитатою)

1. «Мені аж болить від того, що відбувається…»

3. «Я не хочу робити тільки те, що мені скажуть…»

5. «Це 6е так страшно: дев'ять днів з десяти діти в школі, а коли вони приходять додому, я заганяю їх в вітальню і вмикаю телевізор, це як закинути брудний одяг у пральну машину”

 7. Жанр твору  Бредбері  «451° за Фаренгейтом»

8. Назвіть героя твору Бредбері за її характеристикою: «Вона не читає, постійно дивиться телевізор, забула навіть, де і коли вперше зустрілася зі своїм чоловіком, не має про що з ним говорити, не хоче мати дітей, вимагає грошей».

По вертикалі:

2. Назвіть автора твору «451° за Фаренгейтом».

4. (впізнай героя за цитатою) «…світ спокійно обходиться без книг…»

6. «Як вам не соромно, ви ні в кого не закохані»

9. “У мене немає дітей, та й хто, будучи при своєму розумі, захоче їх мати”?


2. Роздивіться хмарку слів (автор Т.Сологуб). Усіх героїв роману розділи на дві групи: тих, які читають книжку і тих, які не читають. Коротко охарактеризуйте їх.


3. Перейдіть за покликанням та подивіться відеоурок Складіть літературні грона "Гай Монтег" та "Кларіс Маклелен"

4. Пригадайте відео "Аналізуємо роман Р.Бредбері" з минулого уроку, опрацюйте картки (автор Л.Сич)



5. Роздивіться хмарку слів (автор Т.Сологуб) і 
визначте проблематику роману Рея Бредбері "451 градус за Фаренгейтом"



 Урок 62-63. Рей Дуглас Бредбері. «451° за Фаренгейтом». Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві

…пам’ятайте одну важливу річ: самі ми нічого не варті.

Ми—ніщо. Але те, що ми зберігаємо в собі,

колись може допомогти людям.

Проте навіть тоді, коли ми вільно мали в руках книжки,

то не користувалися з усього, що вони нам давали.

Ми й далі паплюжили пам'ять померлих.

Ми плювали на могили тих, хто жив до нас.

Гренджер, герой твору "451º за Фаренгейтом"

 

1. Шпигунські пристрасті, детектив, бойовик, інтригу, фантастику змішано в романі-антиутопії Рея Дуґласа Бредбері «451° за Фаренгейтом», наче у різнобарвному коктейлі. А фінал — як у «новій» драмі: відкритий... Він — на розсуд читача, для його міркувань і здогадів. І це робить роман незвичайним, захопливим, повчальним, хоча про мораль, ідею твору — у письменника ані слова. З одного боку, він ніби зазирає в майбутнє, застерігає від помилок, які можуть у тому майбутньому мати фатальні наслідки, а з іншого — говорить про минуле: тоталітарний режим, трагедію особистості в ньому, жорстоке переслідування інакомислячих, самвидав тощо. Про це поміркуємо сьогодні на уроці.

«Шукайте  посмішку  Джоконди,  вона  ніколи  не  мине…»  - говорить Ліна Костенко. А сам Бредбері, якого назвали «фантастом №1» про стиль своїх  творів сказав  так: «Фантастика – це наша реальність, доведена до абсурду». Отже основним нашим завданням буде визначення причин руйнації, тема знецінення культури.

2. П'ять цікавих фактів про роман Р. Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом»

1. Основну увагу в романі приділено спаленню книжок. Слід зауважити, що температура горіння паперу насправді складає 451° за Цельсієм. За визнанням самого автора, він припустився цієї помилки через те, що пожежник, за консультацією до якого Бредбері звернувся перед написанням свого бестселера, сплутав температурні шкали.

2. Уперше «451° за Фаренгейтом» було видано у журналі «Playboy» 1953 р.

3. Роман, який приніс письменникові статки та популярність, було написано за друкарською машинкою, яку Бредбері взяв напрокат у бібліотеці.

4. У романі «451° за Фаренгейтом» Рей Бредбері передбачив багато технічних нововведень, що з’явилися після видання його твору: навушники для широкого загалу користувачів, телевізор з пласким екраном, банкомати та багато іншого.

5. 1938 року Рей Бредбері закінчив середню школу, на чому його формальна освіта завершилася. Подальшу освіту, за його власними словами, він здобув у бібліотеці, у якій перебував день у день, зачитуючись творами Дж. Б. Шоу, В. Шекспіра, Р. Л. Стівенсона та Ч. Діккенса.

 3. Повторюємо вивчений раніше матеріал. 

Згадайте, як описує суспільство 2061 року Бредбері у новелі «Усмішка»?

Яким бачить Бредбері суспільство у романі-антиутопії «451 по Фаренгейту»?

4. Cловникова робота

Цивілізація — розвинене суспільство з високою матеріальною культурою, передовою наукою, технікою.

Культура — усі матеріальні й духовні цінності, створені розумовою та фізичною працею.

Абсурд — безглуздя.

Крах – катастрофа.

Антиутопія — вигадане суспільство, яке є антитезою утопії. Зазвичай для нього характерний гнітючий суспільний контроль, що здійснюється авторитарним або тоталітарним урядом.

 5. Дайте відповіді на запитання 

Поясніть сенс назви роману.

Скільки частин у романі, їх назви?

Згадайте твори інших авторів, створені в цьому жанрі.

Чим пишається Монтег на початку роману?

Чому, на думку Клариси, Монтег не схожий на інших пожежників?

Що змінилося в характері та почуттях Монтега після зустрічі з Кларисою?      

Про яку допущену кимось помилку думає Монтег під час роботи в 3-поверховому будинку в старій частині міста?   

Що говорить Клариса про телевізійні передачі?

Отже, Монтег зустрічає оригінально мислячу Кларису, заздрить її вмінню знаходити незвичайне у звичайному, вражений вірністю своїх «жертв» книгам. Потім сам рятує книги від вогню. Рятує душу. Шукає відповіді на питання, які його мучать. У нього, як каже він сам, «пожежа в душі, який не загасити». Таким чином, ми можемо зробити висновок, що зустріч навіть із однією людиною здатна змінити нас і світ навколо нас.

Про яку прикмету, пов'язаної з квіткою кульбаби, розповіла Монтегу Кларисса, і що показала її перевірка?

Чому рекламні щити за містом робили завдовжки 200 футів, хоча раніше вони були завдовжки всього 20 футів?

Скільки років Монтег працював пожежником?

Чому Монтег став пожежним?     

Чим допоміг Монтегу професор Фабер?

- Як закінчується фраза про щасливих людей, яку виголосив брандмейстер Бітті, який прийшов провідати хворого Монтега: «Набивайте людям голови цифрами .. нешкідливими фактами .. їм буде здаватися, що вони дуже освічені, що вони рухаються вперед, хоча насправді ...» ? - Вам не здається, що вираз «майбутнє по Бредбері настає» - страшно?

Отже, нам показують в основному розважальні передачі та численні серіали. В програмі практично немає місця навчальним, пізнавальним, дитячим передачам. На екрані багато насильства, еротики, низькопробних шоу, багато «мила». «Майбутнє за Бредбері» дійсно наступає на нас, розплющуючи і спотворюючи наші душі. Масова культура йде вшир, не зачіпаючи глибини, не обтяжуючи людей питаннями і проблемами.

Чим насправді був механічний пес?

«Є підстави підозрювати горище будинку №11 по Елм-Стріт». Що це за запис?

Де Монтег ховав книги?

Як закінчилася гонитва за Монтегом?  

Назвіть твори, де зображуються небезпечні наслідки, пов'язані з експериментуванням над людьми заради покращення їхнього життя. Згадайте твори інших авторів, створені в цьому жанрі.

Таким чином, тоталітарна держава, держава сили, сама чогось боїться, від чогось постійно захищається. Чому ж мисляча особистість - головна перешкода «загального щастя»?

 

6. Виконайте вправу.

Дібрати до слова «щастя» п’ять характеристик та змалювати їх символами. Пояснити власний вибір.

Щастя -…

Щастя у романі Бредбері-це…

 

7. Знойомимося з суспільно-політичноми термінами

Як називається політичний режим, який характеризується повним контролем над усіма сферами життя суспільства? На чому він ґрунтується?

Тоталітарний, або авторитарний, режим заснований на страху громадян і на диктаті правлячих кіл.

У романі виникає з перших сторінок тема протесту проти небажаного майбутнього, тема заперечення суспільства, де людина є придатком машини, де нівелюється особистість. У романі звучать гіркі слова: «Ми живемо в час, коли люди вже не являють собою цінність.. Людина в наш час - як паперова серветка: в неї сякаються, бгають, викидають, беруть нову, сякаються, бгають, викидають ... Люди не мають свого обличчя.»

У книзі О. Гончара «Собор» є такий на диво точний поділ людей на 2 категорії, він чітко відбиває людську суть. Герой зазначеного роману стверджує, що є люди - «руйначі» і є люди - «будівничі». Монтег на початку твору - «руйнач». І раптом (або не раптом?) він перетворюється в творця, в «будівничого».

- З чого починається духовне одужання Монтега?

Минуло вже півстоліття. Настав новий вік. Найстрашніше в цій книзі те, на мій погляд, що це майбутнє вже дуже впізнається, риси тієї далекої держави, на жаль, проступають в нашому житті. Найжахливіше і дивовижне те, що великий фантаст і вигадник Бредбері нічого не вигадав. Все вже було або є зараз. Пожежні палять книги? Ну і що? Ми про це знаємо з історії. Чи не правда? Розкажіть про це. Бредбері пише, що в постіндустріальному майбутньому книги будуть на зразок жуйки, що телебачення перетвориться на суцільне мильне шоу.

8. Словникова робота (запис до зошитів)

— розгляньмо взаємодію натовпу та влади в тоталітарному суспільстві, а також дослідімо, наскільки дорого коштуватиме особистості прозріння в такому суспільстві.

Натовп — це скупчення неорганізованих людей, стурбованих фактором зовнішньої провокації. Натовп можна охарактеризувати як тимчасове об’єднання великої кількості людей, що мають безпосередній контакт між собою та майже ідентично реагують на певні стимули. Натовп навіть має власну класифікацію та багато різновидів. Ознайомимося з деякими з них.

Випадковий натовп можна спостерігати на місці дорожньо- транспортної аварії. Він складається із зацікавлених перехожих, які затрималися на деякий час. Такий вид натовпу може зберегтися навіть після від’їзду винуватців аварії. Це пов’язано з процесом так званого емоційного кружляння — натовп по колу відтворює ту саму розповідь, додаючи до неї власні емоції та свій погляд на ситуацію.

Експресивний натовп — це скупчення людей, які відверто виражають свої емоції: радість, горе, гнів, заперечення. Одним із варіантів експресивного натовпу є екстатичний натовп, що може виникати під час релігійних обрядів, шалених карнавалів чи концертів музичних кумирів, коли індивіди молитвами, ритуалами, музикою, піснями, танцями або іншими спільними діями доводять себе до стану шаленства.

Конвенційний натовп складається з людей, які поєднані спільними інтересами та дотримуються низки правил. Та конвенційний натовп діє відповідно до правил лише до певного моменту. Прикладом цього виду натовпу можна назвати групи вболівальників — фанатів футбольних команд тощо, які підтримують своїх кумирів на стадіонах.

Дієвий натовп — соціальна психологія приділяє особливу увагу вивченню саме цього різновиду натовпу. Його вважають найбільш значущим у соціально-політичному відношенні. У свою чергу, дієвий натовп поділяють на такі підвиди: агресивний, панічний, здирницький (бунтівний не розглядатимемо).

Агресивним натовпом рухають ненависть і гнів. Це маса людей, яким притаманна жага вбивств та руйнувань.

Панічний натовп об’єднує людей, які намагаються уникнути небезпеки, реальної або вигаданої.

Люди, які належать до здирницького натовпу, прагнуть надбання певних матеріальних цінностей — це можуть бути звичайні мародери або ошукані вкладники фінансових пірамід, їхня головна особливість — емоційна єдність, але при цьому є неминучим конфлікт цінностей, за які бореться натовп, адже цих цінностей не вистачить на всіх охочих.

Особливості поведінки натовпу, сила маси людей залежать від психологічних якостей та індивідуальностей лідерів цього натовпу.

Натовп має схильність до крайнощів, збуджують його лише сильні подразники. Почуття маси завжди дуже прості й надмірні. Відповідно, тому, хто бажає впливати на цю масу, не потрібна перевірка логічності та послідовності своїх аргументів: навпаки, він має перебільшувати та постійно повторювати те саме. Від ватажка натовп вимагає сили, навіть насилля, доброту ж сприймає як прояв слабкості. Ватажок повинен мати сильну волю й бути фанатично відданим ідеї, яку намагається донести до решти; саме це дає йому можливість впливати на масу. До жахливих наслідків може привести надання влади людині, наділеній привабливістю у поєднанні з твердими переконаннями та вузькістю розуму. Така людина легко може перетворити натовп із аморфної маси на руйнівну матеріальну силу.

Одним цікавим фактором масової поведінки, який згадано в багатьох описах дій натовпу, є однаковий вираз людських облич. Це пояснюється тим, що сильне переживання певного емоційно-афективного стану впливає на мускулатуру обличчя та спричиняє напруження тих самих м’язів у багатьох людей. Обличчя стають схожими, з’являється узагальнене обличчя маси. Через це явище виникає чимало труднощів під час спроб ідентифікувати учасників масових заворушень.

Натовпом, масовою свідомістю можуть маніпулювати ЗМІ, які підконтрольні певним лідерам відповідно до цілей цих лідерів (політиків, олігархів, представників владних структур та ін.).

Завдяки ЗМІ інформацію можна:

  • спотворити за допомогою неповного, одностороннього подання; так званий фрагментарний спосіб поширення інформації (масив інформації подрібнюють на менші масиви або подають єдиним неопрацьованим потоком, що не дозволяє пересічному індивіду сформувати цілісну картину подій);
  • відредагувати, додавши власні домисли та коментарі (значну частину спотворень у поданні інформації спричинено індивідуально-психологічними особливостями поширювачів інформації, особистими політичними симпатіями);
  • інтерпретувати у вигідному для замовника цієї інформації світлі;
  • приховати, водночас акцентуючи увагу на окремих сторонах події, замовчуючи інші, що створює додаткові можливості для маніпулювання аудиторією (наприклад, створити так званий інформаційний шум, тобто знизити міру сприйняття фактів за рахунок подачі такої кількості новин, за якої стає неможливим їхнє сортування);
  • спотворити — подати неперевірену інформацію, що є певним маніпулятивним прийомом, адже відповідно до закону випередження (сформульованому ще 1925 р. американським психологом М. Лундтом) будь-яке перше повідомлення про подію справляє значно сильніший уплив на аудиторію, ніж наступні;
  • поширювати з акцентуванням уваги на певній особливості як єдиному правильному варіанті. За рахунок цього створюватиметься ілюзорнийефект підтримання трансльованої ЗМІ ідеї більшістю, що призведе до небажання індивіда відкрито висловлюватись, побоюючись будь-яких санкцій, якщо його точка зору не схожа на погляди більшості. Чим частіше це повідомлення повторюватиметься у ЗМІ, тим більше зростатиме небажання людини публічно говорити — так звана модель спіралі мовчання.

 

На вашу думку, як усе щойно вами почуте проектується на вивчений твір?  

— Влада в тоталітарному суспільстві зацікавлена в тому, щоб народ, маси були покірними, духовними рабами, які приймали все, що ця влада їм запропонує. Прозріння буває важким і небезпечним, як це показано у творах Р. Д. Бредбері, зокрема у романі «451° за Фаренгейтом».


8. Вікторина «Для уважних читачів»

Визначте, хто з героїв роману «451° за Фаренгейтом» р. Д. Бредбері сказав ці слова.

  • «Це було б смішно, якби не було так серйозно».
  • «Важко визначити мить народження дружби. Коли по краплині наповнюєш посудину, буває одна, остання, яка переповнює її, й рідинапереливається через вінця; отак і серед багатьох добрих вчинків є якийсь, що переповнює серце».
  • «Зрештою, ми живемо в таку пору, коли люди не мають жодної цінності. Людина — наче паперова серветка: в неї висякуються, зминають, викидають. Ніхто не має свого обличчя».
  • «Ненавиджу римлянина на ймення Статус-Кво... Дивися на все з подивом, живи так жадібно, ніби через десять секунд помреш. Намагайся побачити світ. Він прекрасніший за будь-яку мрію, створену на фабриці й оплачену грішми. Не проси гарантій, не шукай спокою — його зараз не існує на білому світі. А коли і є, то він родич мавпи-лінивця, що висить день і ніч на дереві вниз головою і спить, спить протягом усього життя. До дідька!.. Струсони дерево, хай те ледащо гепнеться об землю!»
  • «Насамперед ми повинні побудувати фабрику дзеркал і цілий рік випускати дзеркала, дзеркала й нічого більше, щоб люди могли добре роздивитися себе в них».
  • «А ще думав про книжки. І вперше зрозумів, що за кожною стоїть людина. Людина плекала свої думки. Потім витрачала хтозна-скільки часу, аби їх викласти на папері. А мені це досі й на думку не спадало».
  • «Але в людини є чудова риса: якщо треба починати все з самого початку, вона не зневірюється і не втрачає мужності, бо знає, що це дуже важливо і варто зусиль».
  • «Не вимагайте гарантій. І не чекайте порятунку від чогось одного — від людини, машини чи Бібліотеки. Створюйте самотужки засоби порятунку,— і якщо втопитеся, то принаймні знатимете, що пливли до берега».
  • «На все свій час. Так. Час руйнувати і час будувати. Так. Час мовчати і час говорити».
  • «життя коротке, отож треба перш за все працювати, а після роботи — розважатися досхочу. І навіщо навчатися чогось іншого, крім уміння натискувати на кнопки, вмикати перемикачі, загвинчувати гайки і припасовувати болти?»


9. Складання ланцюжка еволюції особистості у тоталітарному суспільстві на прикладі Монтега

(Монтег       не бачить роси на траві, не знає, чим пахне опале листя  бачить себе тільки пожежником, бо пожежниками буди його батько та дід  застріч із Кларисою  замислюється над стосунками із дружиною   жінка, що спалює себе, разом із книгами  рятує книгу  втеча  у таборі людей – книг  Фенікс.)


10. Висновок 

Отже, ми повинні пам'ятати, що відродження Монтега почалося з книги. Згадайте, яка книга перевернула його душу? Чому він намагається врятувати саме її?

Він врятував Біблію, зокрема, Книгу Екклезіаста, де сконденсована мудрість століть: рід проходить, і рід приходить, а земля віковічно стоїть, криве не може стати прямим, час народжуватися і час помирати, час насаджувати і час виривати посаджене, час розкидати каміння і час збирати каміння. Герой книги, як і мудрець Екклезіаст, впевнений, що все повернеться на круги своя. З книги почалося одужання Монтега, його ренесанс, але з книгою в його життя увійшло страждання. Давайте згадаємо, що йому довелося пережити після того, як він сховав у себе книги?

Пройдіть тестування за ПОКЛИКАННЯМ



Уроки 64-66. Ерік Вольф Сігел "Історія одного кохання": розповідь про зворушливе і трагічне кохання сина мільйонера до дочки бідного італійського емігранта. Проблеми життя та смерті, любові та відданості у творі.


Прочитайте повість Еріка Сігела "Історія одного кохання".

Перевіряємо знання тексту за допомогою фотоквесту. Читайте уважно інструкцію


Роздивіться презентацію та виконайте завдання до твору.




Отже, чекаю від вас наступне:
- розповідь про Е.Сігела за хмаркою слів
- заповнити картку "Біографія Еріка Сігела" у своїх зошитах
- скласти діаманту "Кохання"
- "Знайдіть відповідності"
- заповніть коротко картку "Сюжет твору"
- дайте відповіді на 3 з 19 запитань за вибором
- пройти заключне тестування 




Уроки 57 - 59. Шолом-Алейхем "Тев'є-молочар": тема історичного зламу, який пройшов крізь долю людини і народу на межі ХІХ - ХХ ст.. Філософські проблеми твору Шолом-Алейхема "Тев'є-молочар". Образна система твору. Народний гумор у повісті. Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно та інших видах мистецтва

1.  Роздивіться електронну книгу, у якій розповідається про життя і творчість Шолох-Алейхема, історію створення повісті "Тев'є-молочар". Заповніть у себе в зошитах "Літературне дос'є"

2. Прочитайте у підручнику (ст. 261-275) скорочений варіант твору, або повний за посиланням    або подивіться фільм:
серія 1 , серія 2
 
3. Прочитайте за посиланням статтю і дайте відповідь на запитання:
Як історичні події вплинули на долю персонажів твору?
 
4. Перейдіть за покликанням і подивіться урок від ВШО (авторка В.Туряниця)

5. Розгляньте картки. Дайте відповіді на запитання на них





6. Запишіть імена дочок Тев'є. Запишіть по 5 характеристик, за якими їх можна упізнати. Запишіть також, як склалася доля дочок Тев'є. Доля котрої з них вас вразила? Чому?

7. Далі працюємо з картками

8. Ознайомтесь з картками.







Урок 67. Підсумкова контрольна робота 

Урок 68. Урок позакласного читання № 4.

Уроки 69, 70. Підведення підсумків навчання за рік
Вашій увазі пропонується книга, яка містить у собі ті твори, які ми з вами будемо вивчати у 10 класі (або ви будете вивчати без нас - список все одно незмінний)




























Коментарі

Популярні дописи з цього блогу