Зарубіжка: 10 клас (І семестр)



 

ВСТУП. ОРИГІНАЛЬНА Й ПЕРЕКЛАДНА ЛІТЕРАТУРА В СУЧАСНОМУ СВІТІ

УРОК 1.Значення художньої літератури для людини й людства ХХІ ст. Формування читача в епоху цифрових технологій. Оригінали й переклади художніх творів, їхня роль у розвитку особистості. Перекладна література як важливий складник вітчизняної культури й чинник формування української нації.

(ТЛ) Автор, читач, художній переклад, діалог культур. 

(ЛК) Використання Інтернету для розширення кола читання. 

(УС) Українські бібліотеки. Електронні ресурси українських бібліотек.

(ЕК) Відмінності перекладного твору від оригінального.      

(МЗ) Інформатика, художня культура.
 
УРОК 2. ПЧ № 1 Н.Р.М. Гейман «Чому наше майбутнє залежить від читання». Про важливість читання в житті людини

ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ

                                                                  Давня Греція

УРОК 3. Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності (огляд). Гомер (приблизно VIII ст. до н. е.). Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї».

(ТЛ) Міф, епічна поема

(ЛК) Утілення поем Гомера у творах мистецтва.

(УС) Українські переклади творів. Уплив літератури античності на українську літературу. Гомерівські, мотиви у творчості українських поетів.

(ЕК) Порівняння образів, оригіналу й перекладу (фрагментів – за умови володіння учнями іноземною мовою).

(МЗ) Історія, художня культура.

УРОК 4. Гомер «Одіссея». Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея

Перейдіть за посиланням та виконайте тестову роботу:
Повторне тестування за поемою Гомера "Одіссея"

Перейдіть за посиланням і назвіть героїв поеми "Одіссея" 

 Італія

УРОК 5. Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури.

(ЛК) Утілення поеми Данте у творах мистецтва.

(УС) Українські переклади творів. Уплив літератури Відродження на українську літературу. Дантівські мотиви у творчості українських поетів.

(ЕК) Порівняння образів, оригіналу й перекладу (фрагментів – за умови володіння учнями іноземною мовою).

(МЗ) Історія, художня культура.
 
 

УРОК 6. Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми. Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору.


                                    Англія

Урок 7. Англія. Ренесанс в Англії. Здобутки й представники. Здобутки драматургії Вільяма Шекспіра (1564 – 1616). Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет».

(ТЛ) Вічний образ, трагедія.

(ЛК) Утілення трагедії В. Шекспіра у творах мистецтва.

(УС) Шекспірівські мотиви у творчості українських поетів.

(ЕК) Порівняння образів, оригіналу й перекладу (фрагментів – за умови володіння учнями іноземною мовою).

(МЗ) Історія, художня культ
 
1. Роздивіться відео про В.Шекспіра. Що здалося вам найцікавішим?
2. Роздивіться відео (авдіокнига)


 
Урок 8. Художній простір (данське королівство як символ). Провідні мотиви твору. Багатогранність шекспірівських характерів. Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні епохи.
1. Перейдіть за покликанням і подивіться відеопрезентацію "Аналіз твору та образу головного героя"
2. Роздивіться картки, виконайте завдання за ними

 
 Урок № 9. РМ № 1 (п) Розгорнута відповідь на запитання "Чи можна назвати Гамлета вічним образом? Чому?"
 
Урок № 10. Контрольна робота №1. Твір на літературну тему «Золоті сторінки далеких епох» (Від Античності до Відродження)
  
 
Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму XIX ст. 
 
Урок № 11. Романтизм у Німеччині. Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822) як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху. Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана

(ТЛ) Гротеск, фантастика, соціальна сатира,

(ЛК) Утілення образів літературних творів у різних видах мистецтва.

 (МЗ) Історія, українська мова, художня культура
1. Роздивіться відео про Е.Т.А.Гофмана

2. За матеріалами біографії заповніть Фб сторінку Гофмана

3. Перейдіть за посиланням і опрацюйте електронну книгу 
4. Теорія літератури (запис до зошитів)

Філістер (книжн.) — самовдоволена, обмежена людина з міщанським світоглядом і святенницькою поведінкою; міщанин, обиватель.

2. Аналіз тексту літературного твору

· Занотуйте приклади реального й фантастичного у творі Гофмана. 

· Як ви вважаєте, із якою метою автор поєднав реальне й фантастичне? 

· Кого з героїв можна вважати головним у творі? Назвіть риси його характеру. Якою є його постать: фантастичною чи реальною? 

3. Героїв Гофмана можна поділити на дві категорії: на щасливих обивателів, задоволених собою та своїм існуванням, які слухняно грають свої безглузді ролі, і на мрійників, ентузіастів, людей “не від світу цього”. життя зазвичай вселяє у них жах, тому вони тікають у свій внутрішній світ, але й там не знаходять спокою. На які категорії поділяє автор героїв цього твору? Заповніть стовпці таблиці.

Герої твору Е. Т. А. Гофмана “Крихітка Цахес, на прізвисько Циннобер”

Філістери

Мрійники (ентузіасти)

...

...

· Чим відрізняються філістери від мрійників? 

5. Творчо-аналітична робота

· Хто, на вашу думку, має ознаки авторського ідеалу?

· Яким є вплив фольклору на творчість Гофмана взагалі? яким є значення образу-символу золотих волосин?

· Хто піддається чарам, а хто — ні? Чому?

· Прочитайте опис малюка справжнього і спробуйте змалювати, яким його бачать філістери. (“...Те, що на перший погляд можна було цілком сприйняти за химерно скручений цурпалок дерева, було ніщо інше, як спотворений малюк якихось дві п’яді на зріст, що досі лежав у коробі впоперек, а тепер виліз і борсався у траві. Голова у потвори глибоко запала між плечима, на спині виріс горб, як гарбуз, а зразу ж від грудей звисали тонкі, немов ліщинові палички, ноги, тож весь він був схожий на роздвоєну редьку. На обличчі неуважне око нічого і не розгледіло, але, придивившись пильніше, можна було помітити довгий гострий ніс, що витикавсь з-під чорного скошланого чуба, пару маленьких чорних очиць, що виблискували на зморщеному, як у старого, обличчі,— проява, та й годі...”)

· Згадайте ознаки романтичного героя. Чи можемо ми назвати Бальтазара романтичним героєм? чому? (Бальтазар тому і є романтичним героєм, що стає до двобою зі злодієм, перевертнем, який краде все, що потрапляє в його поле зору. Знаючи, що Бальтазар закоханий у Кандіду, Цахес відбирає у нього кохану. Тоді студент розшукує чарівника Альпануса, і той розкриває таємницю Цахеса. Бальтазар, за законами казки, одружується з коханою й отримує подарунок від Альпануса — помешкання та засоби до життя.)

· Визначте ознаки романтизму цієї повісті-казки. (а) Основний конфлікт твору (протистояння митця Бальтазара й філістера Цахеса) як утілення неприйняття романтиками буденності реального життя і звеличення “життя духу”; б) є переплетіння реальності та нестримної фантазії; в) контраст високого, прекрасного і заземлено-буденного, потворного у творі як конкретне втілення антитези: з одного боку — недосяжного романтичного ідеалу, з другого — жалюгідної буденності.)

· Складіть за здобутою інформацією опорний конспект уроку.

6. Перевірте себе. Розв'яжіть кросворд.

По горизонталі:

1. Ім’я карлика-потвори.

2. Князь, який запровадив “освіту”,— Пафнутій...

3. Друг і однодумець Бальтазара.

4. Кохана Бальтазара.

5. Фея, що зробила “подарунок” малюкові,— Рожа ...

6. Ім’я поета-мрійника, що викрив малюка-потвору.

7. Назва князівська, у якому відбувалися описані події.

8. Маг, що розкрив таємницю малюка-потвори,— ... Альпанус

По вертикалі: Ключове слово:

 

 

УРОК № 12.  Особливості сюжету й композиції повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Гротескні образи. Викривальний зміст твору. Символіка.

УРОК 19. Сатирико-метафоричний зміст та композиція повісті «Крихітка Цахес, на прізвисько Циннобер». Гротескні образи. Викривальний зміст твору та його символіка

1. Теорія літератури

· Що таке алегорія? Як її використовує Гофман?

· Що таке сатира? Чим вона відрізняється від гумору?

· У чому виявляється сатирична спрямованість повісті?

· Що таке гротеск? Знайдіть елементи гротеску на сторінках твору.

· Що таке іронія? Чи можемо ми стверджувати про наявність іронії у повісті-казці?

2. Аналіз тексту літературного твору

· Зачитайте епізод, який містить опис запровадження освіти в князівстві. цитату прокоментуйте.

· Чого автор досягає, використовуючи у творі іронію та гротеск?

· Наскільки гуманним був подарунок феї Рожі-Гожі (три волосинки)?

· Чи тільки волосинки затьмарили розум обивателям?

· На вашу думку, чи міг би Бальтазар перемогти без допомоги чаклуна?

· Чому наречена Бальтазара Кандіда також не бачила справжньої сутності Цахеса?

· Як ви вважаєте, чи заслуговує Цахес на співчуття?

3. Запишіть тлумачення образів-символів


4. Дайте розгорнуту відповідь на запитання:

“Повість-казка “Крихітка Цахес...” спонукала мене замислитися над такими проблемами...”.

5. Перейдіть за покликанням і перевірте знання тексту казки Гофмана "Крихітка Цахес" 

6. Проблемне запитання

Усі ви, звісно, звернули увагу на те, наскільки несправедливим було панування такої істоти, як Цахес. Зрозуміло, що фея Рожа-Гожа просто зглянулася над малюком-калікою, не зазирнувши до його душі й не замислившись про наслідки. Але постає питання: чому ті, хто розгледів його сутність, нічого не зробили для того, щоб ця сутність стала якнайшвидше видимою іншим?

Отже, дайте відповідь на запитання:

Чи не міг Бальтазар раніше покінчити з Цахесом?

(Приведіть три аргументи на відповідь "Так" і три аргументи на відповідь "Ні")

7. Напишіть есе (“вільне письмо”) за темою “Потворство: приховане й видиме”.

8. Пригадайте відомості про Е.Т.А.Гофмана, розв'яжіть запропонований кроссенс


9. Прочитайте інформацію:

Естетичні принципи Гофмана

— Творчість Гофмана належить до пізнього етапу німецького романтизму. як і у творах інших німецьких романтиків, у творах Гофмана домінує елемент казковості, чудодійності, але особливого штибу. Назвавши свою першу збірку новел “Фантазіями в манері Калло...”, Гофман у вступі до 1-го тому пояснив, що свідомо орієнтувався на творчу манеру французького барокового живописця першої третини XVII ст. Жака Калло, у творах якого реальність і фантастику поєднано так, що картини життя під його пером поставали водночас як “щось дивно знайоме і водночас чуже”. Як приклад Гофман наводив зразок одного з малюнків Калло, на якому ніс у чорта переростав у рушницю, націлену на праведника. Гофман мав на увазі таке зображення дійсності, де елементи реальності подаються не у формі самого життя, а за допомогою так званого гротескного образу, тобто образу, у якому свідомо порушено норми життєвої правдоподібності, протиставлено реальне й нереальне, застосовано фантастичне перебільшення. Саме така художня манера притаманна творчості Гофмана, який започаткував у німецькій романтичній літературі окрему — гротескно-фантастичну, або гофманівську,— течію.

Провідні теми творчості Гофмана

— Творчість Гофмана зазвичай поділяють на три періоди.

Перший період (1808-1814) — написання творів, які ввійшли до збірки “Фантазії в манері Калло...”. Саме в цей час формується манера Гофмана, визначаються принципи і провідні тематичні лінії його творчості. Уже на початку своєї літературної діяльності Гофман чітко поділив своїх персонажів на дві групи — філістерів та ентузіастів.

У другий період (1815-1817) конфлікт між героєм-ентузіастом та його філістерським оточенням набуває ознак дедалі більшого трагізму, а в роздвоєній свідомості самого героя-романтика домінує вже не світлий, а темний, “нічний” бік його хворобливої уяви. життєву реальність у творах цього періоду автор осмислює не просто як самовдоволене обивательське середовище, а як цілком ворожу людині руйнівну силу, утілену в образах містичної демонічної стихії або деспотичної суспільної влади, що втручається в долю людини, пригнічує і спустошує її душу, призводить до відчуження та знеособлення людського “я”, до втрати людиною віри у вищі духовні ідеали.

В останній період творчості Гофмана (1818-1822) окреслені ним раніше теми поглиблюються й розширюються в напрямку загострення авторського інтересу до соціально-психологічних аспектів суспільного життя й людської особистості.

Глибина соціального та психологічного аналізу дійсності в останніх творах Гофмана готувала ґрунт для утвердження в німецькій літературі художніх принципів нового — реалістичного — мистецтва.

10. Роздивіться Інтелект-карту (автор І.Мороз)


11. Перейдіть за посиланням і пригадайте героїв твору Гофмана "Крихітка Цахес"
12. Творчість Гофмана належить до третього етапу німецького романтизму, що збігається з періодом Реставрації, і є її найповнішим та найхарактернішим виявом. За ідейно-естетичними засадамий провідними тенденціями вона істотно відрізняється як від єнського, так і від гейдельберзького романтизму і значною мірою є якісно новим утворенням німецької романтичної літератури. Ще за життя Гофман здобув визнання як на батьківщині, так і за її межами. Власне, він був єдиним німецьким письменником- романтиком, популярним у всій Європі; його творчість значно вплинула на літературу інших країн, стала важливим чинником європейського літературного процесу.
13. Перейдіть за посиланням і виконайте тест
14. Завершіть речення одним словом: “Гофман — це...”.
15. Напишіть твір-мініатюру “Наскільки актуальна повість-казка “Крихітка Цахес...” сьогодні?”.
 
 
 
Урок № 13-14. Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця. Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави». Образ ліричного героя. Символи. Традиції й художнє новаторство В. Вітмена

(ТЛ) Психологізм, верлібр.   

(ЛК) Утілення образів літературних творів у різних видах мистецтва.

(УС) Майстерність українських перекладачів ліричних творів. Уплив В. Вітмена на українську поезію.

 (МЗ) Історія, українська мова, художня культура  
1. Роздивіться фото американського поета Волта Вітмена.
2. Прочитайте підручник (ст. 116-118), подивіться відео урок
3. Перейдіть за QR-кодами та ознайомтесь з теорією літератури. Користуючись підручником, дайте відповіді на твердження (вони будуть у вас у вигляді цифр)

4. З тексту підручника вам стало відомо, що Вітмен - автор лише однієї збірки. Прочитайте про неї у підручнику (ст. 118-123), ознайомтеся з буктрейлером та кластером
5. Ознайомтеся з паспортом літературного твору, новаторством поета В.Вітмена та прочитайте його вірш "Пісня про себе" (ст. 123 - 125 підручника).


6. Дайте відповіді на запитання 5 (ст. 125) та на вибір 16 або 17 (ст. 126) або створіть відео вірш, добравши ілюстрації на кожен рядом уривка з вірша В.Вітмена

7. Вивчити напам'ять уривок з твору "Пісня про себе"

 
 
УРОК № 15. РМ № 2 (у) Складання тез власного виступу

УРОК № 16. Контрольна робота №2. Різнорівневі завдання з теми «Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму XIX ст.»

 

РОМАН ХІХ СТ.

Франція

УРОК № 17. Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст., національна своєрідність. Франція. Стендаль (М. А. Бейль). «Червоне і чорне». Творчий шлях письменника, його внесок у скарбницю психологічної прози XIX ст.

1. Виконайте завдання з картки (Автор І.Сорока)

2. Ознайомтеся з біографією Ф.Стендаля


3. Роман “Червоне і чорне” (1831) — не перший твір Стендаля, який уже відзначився як автор публіцистичних творів з питань мистецтва, музики, історії, а також оповідань, відомої новели “Ваніна Ваніні”, спробував свої сили в драматургії.

Сюжет “Червоного і чорного” заснований на реальній події: убивстві юнаком-простолюдином (гувернером Берте) коханки, матері своїх вихованців. Але цей факт став лише поштовхом для задуму, у якому в описі долі окремої людини синтезовано трагедію століття. У творі є підзаголовок “Xроніка XIX століття” і зазначено час дії: 1827 рік. Такого в літературі ще не було: конкретну реальність сучасної авторові доби скрупульозно відтворено, але не стільки в побутовому плані (звичаї, побут, інтер’єр), скільки в психологічному — як пошук обдарованою молодою людиною свого місця в житті, щастя, крах на цьому шляху через зіткнення з буржуазною дійсністю: суспільство вбиває молодих вихідців із низів, якщо вони намагаються реалізувати свою особистість, виділяються із середовища, що їх оточує.

Епіграфом до першого розділу Стендаль поставив слова Дантона: “Правда, гірка правда”. Правда ця була особливо гіркою тому, що герой роману жульєн Сорель і сам автор “запізнилися народитися”, з’явилися на світ у жорстокі часи, коли “старе вже вмерло, а нове не встигло народитися”. Невипадково письменник неодноразово підкреслює, що провідними кольорами цієї доби стали сірий (мундир чиновника, сутана священика) та чорний (колір загибелі всіх надій). Звідси й різкий контраст “червоного й чорного” в назві: життя та смерть, реакція та революція, повнокровне буття та жалюгідне існування.

4. Роздивіться інтелект карту (автор І.Мороз), запишіть короткий конспект за нею (або відтворіть) у зошитах

 
 
5. Інтерактивний прийом “Запитання авторові”

· Про що б ви запитали Стендаля, якби мали нагоду поговорити з ним?

Домашнє завдання: Прочитати роман “Червоне і чорне” Стендаля, підготувати запитання для однокласників за змістом твору

 

УРОК № 18.  Стендаль. «Червоне і чорне». Конфлікт молодої людини та суспільства в романі «Червоне і чорне». Образ Жульєна Сореля

1. Згадайте сюжетну лінію роману “Червоне і чорне”. (Розповідь про холодні взаємини з рідними Жульєна Сореля в родині батька, селянина-тесляра → вороже ставлення до хлопця з боку односельців та рідних, адже Жульєн не здатен до фізичної праці й перебуває на утриманні сім'ї → життя в родині мера міста Вер’єр пана де Реналя, до якого він влаштовується гувернером →закохавшись у пані де Реналь, герой змушений залишити цей дім → Жульєн навчається в Безансонській семінарії, щоб стати священиком, але й це йому не вдається → юнак потрапляє до Парижа → маркіз де Ла-Моль бере його секретарем і бібліотекарем → Жульєн виконує складні політичні доручення, виявляючи розум і здібності → у нього закохується донька маркіза Матильда → пані де Реналь під тиском свого католицького духівника дає маркізові дуже негативний відгук про Сореля → Жульєн стріляє в пані де Реналь; легко поранивши її, потрапляє до в’язниці, його засуджують до страти.)

Докладніше про сюжет роману у відео 

2. Прошарки французького суспільства

У романі змальовано основні прошарки французького суспільства за часів Стендаля: нову буржуазію (Вально) і стару аристократію (пан де Реналь), великий світ політики й аристократії Парижа (маркіз де ла-Моль, його донька Матильда, відвідувачі їхнього салону та ін.), духовенство Безансона (абат Пірар, Фрілер, єпископ, семінаристи та ін.), мешканці провінційного міста Вер’єр (дворянство: де Реналі; буржуазія: Вально, Фуке; духівництво: абати Шелан, Малон; міщанство: Сорелі, полковий лікар, полковий мировий суддя). Усіх цих персонажів зображено на тлі провінційних містечок Вер’єр та Безансон, столиці Франції Парижа, боротьби між єзуїтами та янсеністами та ін. Кожен характер психологічно вмотивований, що є важливим авторським внеском Стендаля в літературу.

3. Соціально-політичний аспект в романі "Червоне і чорне"

Дія роману відбувається за часів царювання Карла X (1824-1830), коли феодально-клерикальна реакція досягла апогею. Ультрароялісти влаштовують зрадницькі змови проти народу, мріючи з допомогою іноземних інтервентів відродити давню пишність монархії. Єзуїти проникають в усі куточки Франції, обплутуючи країну шпигунською мережею й підкоряючи своїй владі душі людей. У романі Стендаля зображено майже всі сфери суспільного життя Франції останніх років Реставрації; про це свідчить і підзаголовок — “Xроніка XIX століття”.

4. Психологічні тенденції твору

Сюжет — це зовнішня канва; головні події відбуваються в душі героя. Завдяки внутрішнім монологам читачі нібито беруть участь у справжній історії людської душі, осягають велич духу людини не обраної, не виняткової, а просто мислячої, талановитого представника нижчих класів. Учинки героя психологічно вмотивовані; паралелізм і контрастність допомагають осягнути внутрішні причини руху історії й особистості. Автор хоча й симпатизує героєві, але не відходить від гіркої правди. Кожен етап піднесення жульєна одразу зіставляється з реальністю: син селянина став гувернером дітей мера, але “куплено” його за найдешевшу ціну, щоб “досадити” сусідові, який придбав дорогих коней; заможний вельможа де ла-Моль нібито ставиться до Жульєна прихильно, але пояснює це так: “Адже ж прив’язуються люди до гарної болонки”.

5. Особливості роману Стендаля “червоне і чорне” (запам'ятайте або занотуйте у зошити)

Роман Стендаля “червоне і чорне” є багатоплановим, багатоаспектним твором. Найвиразніші аспекти роману — соціально-політичний (яскраво відображено умонастрої доби) та психологічний (розкрито порухи душі героя, мотивацію його вчинків).

6. Дайте відповідь на запитання:

У чому полягає гостра критика письменником режиму Реставрації?  

7. Інтерактивний прийом “Запитання авторові”

· Про що б ви запитали Стендаля, якби мали нагоду поговорити з ним? Чому у вас виникли такі запитання?

 

УРОК № 19. Стендаль. «Червоне і чорне». Зображення соціального середовища у творі. Символіка.

1. Літературний диктант

1) Де народився Жульєн Сорель і в якій родині? 

2) Як родичі ставилися до Жульєна? 

3) Хто був таємним кумиром Сореля? 

4) Про що просила пані де Реналь вихователя своїх дітей? 

5) Чим були для пані де Реналь її почуття до Жульєна? 

6) Як Жульєн спочатку ставився до пані де Реналь? 

7) Що пані де Реналь вважала покаранням собі за гріх зради чоловікові? 

8) Із якою метою Жульєн їде до Безансона? 

9) За що семінаристи ненавиділи Жульєна Сореля? 

10) Хто рекомендував маркізові де ла Молю взяти Жульєна Сореля за особистого секретаря? 

11) Що приваблювало знатну Матильду де ла Моль у простолюдинові жульєнові Сорелі? 

12) “Батько її не може жити без неї, а вона без мене”. Чиї це слова й про що вони? 

2. Проаналізуйте конфлікти Жульєна Сореля із суспільством.

3. Роздивіться хмарку слів, назвіть риси характеру головного героя і наведіть приклади й цитати з тексту, характеризуючи кожну рису

4. Запишіть до зошитів відповіді на запитання: 

· У чому полягає сутність внутрішньої драми Жульєна Сореля, зважаючи на авторський задум?

· Чому Сорель отримав такий суворий вирок? Чи заслужив він на нього?

· Завершіть речення: “На мою думку, Сорель — це людина...”.

5. Перейдіть за посиланням та виконайте тестування

6. Домашня робота: схарактеризувати жіночі образи роману Стендаля “Червоне і чорне”.


УРОК №. Густав Флобер (1821-1880). Місце Г.Флобера в історії європейської літератури

Роздивіться стрічку часу "Життя і творчість Г.Флобера" (автор О.Шувалова)


Роздивіться кроссенс. Яких фактів біографії Г.Флобера бракує у стрічці часу?

Теорія літератури

Естетичні погляди та здобутки Ґюстава Флобера

 ■ Винайшов нові прийоми зображення дійсності й моральної сутності тогочасного суспільства.

 ■ У творчості керувався засадами реалізму, хоча й не вважав себе письменником-реалістом.

■ Поєднав трагічний і комічний плани, із глибоким психологізмом створив переконливу картину бездуховності суспільства, панування суцільних вульгарності й повсякденності.

■ Дійшов висновку, що в житті немає й не може бути нічого прекрасного: здолати сірість неможливо ані за допомогою мрій, ані за допомогою кохання.

■ Цінував форму (безособистісний принцип творення).

■ Викривав вульгарне й пересічне у буржуазному суспільстві.

■ Уважав, що у його світі щасливий той, хто не має ані моральних принципів, ані високих поривань.

 ■ часто не зображував на сторінках своїх романів жодного позитивного героя (“Пані Боварі”), отже, не нав’язував читачеві можливого шляху розв’язання конфлікту.

 ■ Створив так звану об’єктивну манеру оповіді в реалістичній літературі.

■ Не поділяв об’єкти художнього зображення на “вищі” й “нижчі”, уважаючи, що найвульгарніший матеріал під пером талановитого митця випромінює красу, адже естетичний ідеал у мистецтвіне має нічого спільного з етичним ідеалом.

Новаторство Ґюстава Флобера

 ■ Утілив у романах принцип безособовості літератури, тобто відсутності автора у творі (прямого авторського мовлення, безпосереднього розкриття авторської позиції).

■ Уважав, що автор не має оцінювати події та поділяти героїв на “позитивних” і “негативних”.


УРОК № . Конфлікт романтичних ілюзій та дійсності в романі Ґ. Флобера “Пані Боварі”. Сюжет і композиція роману

 

Працюючи над романом “Пані Боварі”, Флобер розробив об’єктивний стиль, який французькі письменники II половини XIX ст. сприйняли з деякими видозмінами. Об'єктивний стиль — це зображення персонажів, за якого автор безпосередньо не висловлює свого ставлення до них, а намагається розкрити логіку їхніх характерів; не оцінює переживань героїв, мотивів їхніх учинків, а дає змогу читачеві відчути душевний стан героя та його переживання, змальовуючи дійсність.

Критики одностайно визнали роман Флобера “Пані Боварі” шедевром, одним із найвищих досягнень реалізму в літературі. Персонажі й середовище у творі прозаїчніші, ніж у Стендаля й Бальзака. Твір цілком виправдав свій підзаголовок — “Провінційні звичаї”.

Сюжет роману запозичено з життя: Флобер змалював драму в родині лікаря Деламара з околиць Руана, який після смерті першої дружини запропонував руку й серце чарівній дочці сусіда- селянина. Красуня виявилася дівчиною амбітною, з неабиякими запитами. чоловік їй незабаром набрид, і вона завела коханців. Витративши значну суму грошей на вбрання та прикраси, вона багато заборгувала, через що позбавила себе життя, випивши отруту. Пізніше вкоротив собі віку й чоловік. Митець майже не змінив реальної історії, створюючи роман “Пані Боварі”.

Давався роман авторові тяжко: Ґюстав Флобер писав його впродовж 5 років, зрештою між 1 жовтня та 15 грудня 1856 р. твір вийшов друком. Працюючи над книгою, письменник відмовився від усіх принад життя, зачинився у своєму маєтку, день і ніч ламав пера та шматував папір, переписуючи майбутній роман. Прозаїк сумлінно змальовував розвиток почуттів Емми й решти персонажів, уплив на них оточення й середовища. ретельно розробляв романіст місце дії: ми неначе на власні очі бачимо сільські краєвиди й вулиці руана, інтер’єри аптеки, осель місцевих мешканців. Флобер навіть вивчав медичні праці з описами отруєння, перед тим як створити відповідну сцену у творі. Коли більшу частину роману було написано, автор улаштував читання твору перед друзями-літераторами, які одностайно порадили припинити роботу над книгою. “Сюжет тебе згубить”,— заявили вони, маючи для цього серйозні підстави. Проте Флобер уважав, що немає сюжетів гарних і поганих, цікавих і нецікавих: усе залежить від їхнього розробляння, від глибини проникнення в зображуване, від майстерності художнього втілення.

У романі “Пані Боварі” Ґюстав Флобер із надзвичайною силою та драматизмом розкриває конфлікт між мрією й реальністю, з якими зрештою доводиться зіткнутися всім. Як уже згадано, 1856 р. роман вийшов друком у журналі “Паризький огляд”, а за рік — окремою книжкою. Автора, редактора часопису та видавця звинуватили в порушенні релігійної моралі й добрих звичаїв та притягли до суду. Із 29 січня до 7 лютого 1857 р. тривав судовий процес. Стараннями адвоката Жуля Сенара, якому Флобер присвятив цей роман, звинувачення було спростовано. Згодом письменник згадував: “Процес цей створив мені неабияку рекламу”.

За жанровими ознаками твір “Пані Боварі” наближений до соціально-психологічного роману. Перед читачем постає світ обивателів, людей обмежених, самовдоволених, вульгарних. Автор змалював повний набір типів, характерних для тієї доби й місця: лікаря, аптекаря, крамаря, нотаріуса, власницю сільського готелю, священика, фермера та ін. їхнє життя сповнене дріб’язкових справ, інтересів й турбот, позбавлене будь-яких проявів духовності. Це середовище автор представив нечисленними, але майстерно дібраними постатями, які разом утілюють завершену побутову картину провінції.

Дія роману “Пані Боварі” відбувається у вигаданих типових містечках, з яких детально описано тільки одне — Йонвіль.

Твір “Пані Боварі” посідає 46-ту позицію у Рейтингу 100 найкращих книг усіх часів за версією журналу Newsweek.



 
УРОК № . Зображення суспільства в романі Ґ. Флобера «Пані Боварі». Образи обивателів
Роман “Пані Боварі” став відкриттям у французькому та європейському мистецтві. Це книга про буденне життя, позбавлена карколомного сюжету. Але водночас це опис трагедії, досить звичної для повсякдення. роман має багатозначний підзаголовок: “Провінційні звичаї”. Однак Флобер наголошує, що “немає провінцій — є Франція”. АВТОР змальовує залежність характеру головної героїні, ім’ям якої названо твір, від поглядів і звичаїв середовища, що її оточує, а також середовище, значення якого в романі не є меншим. Те, що це роман саме про суспільство, підтверджує композиція: почавшись з оповіді про Шарля Боварі, він завершується розповіддю про аптекаря Оме. Емма з’являється тільки в другому розділі; після її смерті вміщено ще три глави, у яких письменник зображує лицемірство церковників, порожнечу церковного обряду, самовдоволення й кар’єризм мешканців Йонвіля. Шарль після смерті Емми підноситься над оточенням завдяки вмінню кохати та страждати.

Практично кожна деталь, епізод та вчинок головних героїв — своєрідні цеглинки в логічній побудові концепції роману та психологічній картині провінційного суспільства. Автор ретельно змальовує характери героїв і деталі їхнього побуту. Флобер переконливо відтворює колорит французької провінції ХІХ ст., показує бездушну буржуазну атмосферу. Більшість мешканців Йонвіля порядні тільки зовні, переймаються лише власною вигодою, готові домагатися її у будь-який спосіб. Наприклад, аптекар Оме, який ніби полюбляє всім допомагати, робить це насправді заради задоволення власних амбіцій. Улюблена розвага в містечку — це підглядати за сусідами та пліткувати. Психологізм Флобера у романі “Пані Боварі” межує з натуралістичним зображенням дійсності, але головним для нього є соціальний аспект. Тому це не просто замальовка життя окремої людини чи навіть цілої провінції, а широка картина існування тогочасного французького суспільства.

 

УРОК № . Еволюція Емми Боварі. Психологічні деталі. Об'єктивний стиль Ґ. Флобера

Головна героїня тричі долала шлях від визрівання мрії до її краху: вона створила у своїй уяві ілюзорний світ, шукала його довкола себе — і не знайшла. Гостре розчарування розбило її серце, викликало відразу до життя. Перші два негативні уроки нічого її не навчили: Еммина душа знову почала жити ілюзіями, приреченими на знищення під тиском вульгарної реальності, що зрештою спричинило її самогубство.

Автор порушив проблему одвічного конфлікту між реальним та уявним і майстерно відобразив внутрішній світ героїні. Гігантська розбіжність між реальністю й ілюзією, життя в самообмані, бажання уявити себе іншою, ніж є насправді, призвели до трагічного фіналу. Описане митцем явище виявилося настільки типовим, що згодом дістало назву боваризм (докладніше поговоримо про це на наступних уроках).

Флобер психологічно мотивував кожен учинок персонажів, відмовившись від характерного для раннього реалізму змалювання панівної пристрасті.



УРОК № . Ч. Дікенс "Пригоди Олівера Твіста"
Перейдіть за посиланням та перевірте свої знання біографії Ч. Дікенса




















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу