Зарубіжка: 10 клас (ІІ семестр)

Урок № 20. Англія. Оскар Вайльд (1854 – 1900). Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Проблема краси і моралі в романі «Портрет Доріана Грея». Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману

1. Роздивіться відео.
2. З відео випишіть 5-6 дат, які, на вашу думку, є визначними у житті і творчості О.Вайльда
3. Роздивіться картки, визначте, що з цього матеріалу ви уже знаєте

Автор І.Мороз

4. Деяких класиків ніколи не припинять цитувати. Один із них — Оскар Вайльд. Естет, епатажний письменник, управний оповідач і майстер афоризмів, він вражав читачів і співрозмовників умінням надати думці гранично стислої, довершеної форми. А ще він опанував універсальну мову сарказму. Єдиний свій роман “Портрет Доріана Ґрея” Уайльд написав менш ніж за 3 тижні. Цей твір екранізували понад 25 разів. Цікаво, що жодну з вад Доріана Ґрея чітко в романі не названо, крім його зловживання опіумом. Сам Вайльд говорив, що кожен бачить у його героєві власні гріхи й пороки. Сьогодні в психології відома хвороба “синдром Доріана Ґрея” — культ молодості, страх фізичного старіння. Тож цілком закономірним є питання: чому невеликий за обсягом роман залишив настільки вагомий слід у пам’яті тих, хто його прочитав? Розгляньмо це докладніше.

5. Словникова робота (запис до зошитів понять «Естетизм», «Моральність», «Аморальність»)

Естетизм — суб’єктивно-ідеалістичний підхід до мистецтва, що ґрунтується на теорії “мистецтво для мистецтва” й протиставляє його дійсності, заперечує ідейність та соціальну спрямованість мистецтва; утеча від буденного існування у царину Прекрасного.

Естетика — філософська наука про красу.

Етика — філософська наука про мораль.

Моральність — вид суспільних відносин, спрямованих на ствердження самоцінності особистості, рівності всіх людей. Моральність регулює поведінку людини в усіх сферах суспільного життя — у праці, побуті, політиці, науці, сімейних та особистих стосунках.

Аморальність — дії, що суперечать загальноприйнятим у суспільстві нормам поведінки.

Імморалізм — цілковита відсутність будь-якої моральної оцінки певного явища.

Культ — релігійне вшанування якихось предметів або надприродної істоти; обрядовий бік релігії; надмірне звеличення чогось або когось.

Парадокс (у перекладі з грец.— несподіваний, такий, що суперечить здоровому глузду) — думка, що разюче розходиться з усталеними поглядами.

6. Історія створення твору

— Роман “Портрет Доріана Ґрея” мав реальне підґрунтя. Оскар Вайльд приятелював із художником на ім’я Безіл Ворд. Зустрівши одного разу в його майстерні надзвичайно вродливого натурника, Вайльд вигукнув: “Який жаль, що і йому не минути старості зі всією її потворністю!”. На це Безіл відповів, що готовий малювати щороку портрет, щоб закони природи — старіння людини — відбивалися на портреті, а не на зовнішності красеня-натурника.

О. Вайльд написав “Портрет Доріана Ґрея” на замовлення одного американського журналу, причому за рекордно стислий термін — дещо більше, ніж за 2 тижні, тому що уклав парі: він здатен створити роман саме в такий проміжок часу. У липні 1890 р. роман вийшов друком в американському журналі Lippincott’s Monthly Magazine.

Журнальна публікація “Портрета Доріана Ґрея” мала широкий резонанс, і письменник вирішив оприлюднити твір окремим виданням, доопрацювавши деякі глави, аби зробити роман “вагомішим”, тобто більшим за обсягом, адже в тогочасній англійській літературі склалися певні традиції щодо жанру роману. Саме для окремого видання О. Вайльд написав і відому “Передмову”, що містить 25 афоризмів, у яких у парадоксальній формі викладено естетичну теорію автора. У квітні 1891 р., набувши нового вигляду, роман вийшов друком окремою книжкою.

7. Складіть і запишіть у зошити анкету роману О. Вайльда “Портрет Доріана Ґрея”

Видання:

Літературний рід:

Жанр:

Літературний напрям:

Тема:

Ідея:

Композиція роману:

Експозиція:

Зав’язка:

Розвиток подій:

Кульмінація:

Розв’язка:

Головні герої:

Проблематика:

Провідні ознаки:

8. Запишіть до зошитів відповідь на запитання:

· Як ви розумієте вислів О. Вайльда: “Книжки, які світ називає аморальними, — це книжки, які демонструють світу його ганьбу”?

 

УРОК № 21.  Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея». Система образів. Роль фантастики  творі. Символіка.

 

УРОК № 22 Еволюція головного героя. РМ № 3 (у) Дискусія «чи можна вважати «Портрет Доріана Грея» «моральною» або «аморальною» книгою?»


Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці

УРОК № 23-24.  Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Ш. Бодлер (1821-1867) – пізній романтик і зачинатель модернізму. Ш. Бодлер. Збірка «Квіти зла» (загальна характеристика). Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера («Відповідності», «Вечорова гармонія»). Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці поета

ТЛ) Модернізм, символізм, імпресіонізм, неоромантизм, символ.

(ЛК) Імпресіонізм та символізм  у різних видах мистецтва.

(УС)Ранні течії модернізму в українській літературі. Українські перекладачі творів зарубіжної літератури кінця XIX – початку XX ст.

(ЕК) Зіставлення особливостей стилів митців.

(МЗ)Українська література, художня культура

1. Перейдіть за покликаннями і подивіться Дистанційний урок 1  "Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця 19-початку 20 ст."

Дистанційний урок  2 "Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм."

2. Роздивіться картку. Відскануйте QR-код і подивіться буктрейлер до збірки "Квіти зла"
Подивіться відео урок "Історія створення збірки поезій Ш. Бодлера "Квіти зла" за посиланням

3. Розгляньте ментальну карту (Автор І.Мороз). Прочитайте поезії Ш.Бодлера за підручником, їх аналіз та порівняйте із наданим на картці:
4. Знайдіть образи-символи та їхнє пояснення у хмарці слів
5. Прочитайте за підручником ст. 210-211 (Ш. Бодлер "Відповідності")
Ознайомтеся з аналізом сонета


6. Дайте відповідь на запитання 2 (ст. 211): Що таке синестезія? знайдіть приклади використання синестезії у вірші "Відповідності". Яку роль вона відіграє у творі?


7. Поверніться до картки у завданні 1, відскануйте QR-код і виконайте тест. Або перейдіть за покликанням:


УРОК № 25. Поль Верлен (1844 – 1896). Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики  

1. Роздивіться кроссенс за схемою:





Запишіть у зошитах факти біографії П. Верлена, про які ви дізналися.

2. Подивіться відео за посиланням 

3. Роздивіться картку. Пригадайте вивчене на попередніх уроках
4. Роздивіться картку. За стрілочками пройдіть шлях, закінчіть відповіддю на запитання в зошитах.
PS. Якщо завдання все ж викликають утруднення, скористайтеся ментальною картою (Автор І.Мороз).
5. Повторення засобів художньої виразності. Поєднайте назву засобу виразності з його визначенням. Запишіть в зошитах пари цифра-буква.
6. Роздивіться картку. Виконайте за нею кілька завдань
1) Подивіться експес-урок "Поль Верлен", повторіть вивчене на минулому уроці "Поетичний маніфест Поля Верлена" ( QR- код за стрілочкою)
2) Прочитайте інформацією про "Осінню пісню" на картці, а також у підручнику на с. 217. 
3) Роздивіться відео поезію "Осіння пісня", прочитайте переклади віршів на с. 217 підручника
4) Роздивіться хмарку слів і дайте відповідь на запитання на картці.
5) Роздивіться трикутник "принципу музичності"
6) Дайте характеристику ліричного героя поезії (скористуйтесь підручником - с. 218)
7) Випишіть з "Осінньої пісні" засоби художньої виразності (ви їх повторили у завданні 1)

4. Виконайте Google-тест за посиланням з коду. Результат прийде мені на Google-диск.

5. Вивчити напам'ять вірш "Осіння пісня". Або ж можна зробити відео поезію 


УРОК № 26. Артюр Рембо (1854-1891). Художнє новаторство А. Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті «Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія»
1. Прочитайте вірш Ліни Костенко, присвячений Артюру Рембо. До речі, на картці ви бачите троянду, яка названа на честь поета.

2. Роздивіться картку. Прочитайте статтю підручника про А.Рембо (с. 222-225). Із знайдених слів (має бути 13), складіть ментальну карту "Артюр Рембо"
Подивіться експрес урок "Біографія Артюра Рембо"
3. Ознайомтеся із карткою (Автор О.Аброскіна). Запишіть в зошити імена тих, хто надихався творчістю А.Рембо.
4. Прочитайте за підручником сонет "Голосівки" (ст. 226) та критичний матеріал до нього (ст. 226-227). В першій картці знайдіть голосні, які згадує Рембо та випишіть колір і значення цих букв.
5. Доповніть записи з першого завдання тими емоціями, які виникали у автора до звуку й кольору.
6. Подивіться відео урок за посиланням. Що нового ви дізналися? Свої думки щодо поезії запишіть у зошити.
7. Прочитайте у підручнику вірш "Моя богема (Фантазія)". У інших перекладах він звучить "Моя циганерія". Роздивіться картку. За допомогою підручника (ст. 228) дайте відповіді на запитання (усно)
8. Роздивіться картку. Вона допоможе вам з'ясувати образ ліричного героя поезії.
9. Виконайте завдання 7 на ст. 229 підручника. А також прочитайте драму-феєрію "Блакитний птах" Моріса Метерлінка (ст. 238-252 підручника) або у повному об'ємі або подивіться фільм

УРОК № 27. Контрольна робота № 3 з тем «Роман ХІХ століття»,  «Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці» (тести, відкриті відповіді)

 

Драматургія кінця XIX – початку XX ст.

УРОК № 28-30. Зміни в драматургії на межі XIX–XX ст. Бельгія. Моріс Метерлінк (1862 – 1949) як теоретик і практик «нової драми». Концепція символістського театру. Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі-феєрії «Синій птах». Особливості розвитку сюжету. Роль фантастики. Символіка образів. Трактування фіналу РМ № 4 (п) Твір-роздум «Подорож у пошуках щастя»

(ТЛ) «Нова драма», дія (зовнішня і внутрішня), символ, підтекст, драма-феєрія.  

(ЛК) Екранізації й театральні вистави за драматичними  творами кінця XIX-XX ст. 

(УС) Видатні представники «нової драми» в Україні.

(ЕК) Ознаки казки в драмі «Синій птах» М. Метерлінка. Порівняння драм «Синій птах» М. Метерлінка і «Лісова пісня» Лесі Українки.

(МЗ) Українська література, художня культура

Перейдіть за покликанням і роздивіться інтерактивну книгу, створену до цих уроків


Зверніть увагу на ілюстрації до книги. Сподіваюсь, наступного року десятикласники будуть у захваті від ваших колажів. Тому як один з результатів роботи у вас буде робота над створенням колажу (і відповідно, оцінка за це)

У вас в зошитах має бути:
  • Тема.
  • Розв'язок шифрування
  • Нагороди Метерлінка
  • Розв'язок філворда з з поняттями з твору 
  • Виконане завдання з доповнення речень
  • Розв'язок філворда з порядком частин п'єси
  • Відповідь (коротка) на 3 будь-яких запитання на с. 20
  • Розв'язок хмарки слів зі словами-символами п'єси
  • Характеристика Тільтіль і Мітіль
  • Відповідь на запитання і тестування (усе записуємо в зошити)
  • Відповідь на 1 запитання на вибір на с. 29
  • Запис фразеологізмів зі с. 30

 Сучасна література в юнацькому читанні

Уроки 31, 32. Ромен Ґарі - французький письменник єврейського походження, двічі лауреат Ґонкурівської премії. Зображення Другої світової війни у творчості митця. “Повітряні змії” (загальний огляд) Ідеї миру, людяності, порятунку духовних цінностей у романі Ромена Ґарі “Повітряні змії”  
1. Прочитайте інформацію про французького письменника Ромена Гарі
Познайомимося з постаттю французького письменника єврейського походження, літературного містифікатора, кінорежисера, дипломата, одного з найяскравіших та найзагадковіших письменників XX ст., єдиного двічі лауреата Ґонкурівської премії (вищої літературної нагороди Франції), військового льотчика й учасника Опору, більше відомого під псевдонімами ромен Ґарі, Еміль Ажар, Шатан Боґа, Фоско Сінібальді (справжнє ім’я роман лейбович Кацев).
Він був напрочуд талановитим. Спочатку його рідною мовою була російська, потім — польська, більшість книг він написав французькою, 6 романів — англійською, а згодом самостійно переклав їх французькою... За власними книгами знімав фільми, які забороняли до показу у Франції. Працював співробітником французьких амбасад у Софії, Берні, Лондоні, генеральним консулом у Лос-Анджелесі. Брав участь у русі Опору й товаришував із генералом Шарлем де Ґоллем... Створив одну з найграндіозніших містифікацій XX ст.— і сам перетворився на міф. Життя Ромена Ґарі — це найпрекрасніша з його книг. Від моменту народження його оточували легенди.

23 листопада 1943 р. штурман Роман Кацев на бомбардувальнику “Бостон” вирушив знищувати нацистські заводи. Літак потрапив під зенітний обстріл фашистів: штурмана поранено у живіт. Водночас у навушниках лунає голос пілота: “Мене поранено, я осліп”. Кабіна пілота відокремлена сталевою перегородкою, проникнути туди неможливо. Екіпаж вирішує виконати завдання, і поранений Кацев керує діями осліплого пілота. Вистрибнути з парашутами неможливо: кабіну пілота заклинило, приректи двох поранених на смерть неможливо. Із третьої спроби літак сів-таки в Англії. Це був перший випадок в історії французьких ВПС, коли сліпий пілот посадив літак за вказівками штурмана.

Трагедією для майбутнього письменника стала смерть матері. Усю війну він отримував від неї листи і лише після перемоги дізнався, що її давно немає, а листи вона написала заздалегідь, передчуваючи близьку смерть: їх відправляла сусідка, “щоб хлопчик спокійно воював та ні про що не думав”. Історію взаємин із матір’ю Ґарі згодом описав в одній із кращих своїх книг — “Обіцянка на світанку”, що стала гімном синівської любові: “Знаєш, матерям ніколи не віддають належне. Моя, принаймні, здобула право на книгу...”.
2. Прочитайте інформацію.
Загальний огляд роману Ромена Ґарі “Повітряні змії” 
— Друга світова війна, окупація, французький Опір, а на тлі цього — прекрасне кохання. Людо, хлопчик із Нормандії, закоханий у свою однолітку Лілу з 10 років. Він — сирота, вона — польська аристократка. Час минає, починається війна, Людо доведеться виборювати не тільки кохання, а й свободу Франції від нацистів, долаючи перешкоди та страшні випробування, навіть війну. Попри те, що книга безпосередньо стосується війни, у ній немає кривавих сцен і страшних описів, проте є люди, що живуть сподіваннями на краще й не втрачають людяності, і є Людо, який не відмовляється від своєї мрії та доводить читачеві: усе можливе, головне — вірити. А ще є повітряні змії, які легко здіймаються в небо як прекрасний символ свободи.
Тема війни була актуальною для письменника. 1980 року в романі “Повітряні змії” він повернувся спогадами до часів війни й антифашистського підпілля. Напередодні Другої світової війни Ґарі готувався стати військовим пілотом. Під час війни вступив до армії під командуванням генерала де Ґолля, де зажив слави як відчайдушний сміливець, здійснив багато бойових вильотів, був поранений, хворів на тиф, нагороджений орденом Почесного легіону; тож йому було що написати про війну.
Проте “Повітряні змії” — це поетична розповідь про дивовижне кохання, якою письменник стверджує: найбільша небезпека в період випробувань — це втратити себе. Поки закохані всупереч усьому зберігають вірність одне одному, вони є ідеальною парою, уособленням єдності й міцності європейського дому.
Лейтмотивом роману стають повітряні змії, яких запускає в небо сільський листоноша. Повітряні змії означають самоцінність краси, але водночас за їхньою допомогою підпільники обмінюються важливою інформацією. Утім усе, що стосується опору сільських мешканців окупантам, у творі більше нагадує дитячу гру в козаки-розбійники, аніж боротьбу партизан із нацистами. У цьому та в інших своїх творах Ґарі не обмежує Голокост расовим конфліктом німці—євреї.

“Повітряні змії” — останній роман Ромена Ґарі. Невдовзі після написання цього твору ромен Ґарі вкоротив собі віку.

Сюжетна лінія роману “Повітряні змії” Ромена Ґарі

1930 рік, Людо 10 років → після смерті батьків він живе в Нормандії зі своїм дядьком, Амбруазом Флері; через захоплення виготовленням повітряних зміїв у формі знаменитих людей Франції та світу дядька вважають ненормальним → Людо випадково зустрічає прекрасну польську аристократку на ім’я Ліла, намагається сподобатися їй → ревнує Лілу до Ганса, її німецького кузена та друга → завдяки здібностям у лічбі й феноменальній пам’яті Людо стає секретарем батька Ліли, Броніцького, а також його помічником в аферах на біржі → напередодні війни Людо впродовж кількох місяців живе в Польщі, у замку Броніцьких → Людо змушений повернутися до Франції → Людо стає активним учасником Опору → знаходить Лілу, яка повернулася з Польщі з родиною завдяки допомозі німецького офіцера фон Тіля → у Парижі Людо знайомиться з Жулі Еспінозою, колишньою мадам із борделя, нині — одним із головних інформаторів Опору → друг його дядька, Марселен Дюпра, “чинить опір” по-своєму: він не зачиняє свій ресторан “Чарівний куточок” попри ризик, складнощі й навіть те, що його послугами користуються здебільшого німецькі офіцери → Амбру-аза намагаються заарештувати за запускання зміїв з іудейською шестикутною зіркою на знак протесту проти подій на велодромі д’Івер (“Вель д’Ів”) → Амбруаз тікає до Шамбон-сюр-Ліньона, де приєднується до пастора Андре Трокме і його дружини Магди для порятунку єврейських дітей → на кордоні Ліона та Швейцарії дядька затримують німці → на щастя, Амбруаз повертається з Аушвіца й відновлює виробництво зміїв як символу надії та відродження → Лілу обстригли за колабораціонізм, що не завадило їм з Людо одружитися.

3. Роздивіться картки.
4. Для кращого засвоєння матеріалу можете скористатися картками
5. Підсумок:
Вочевидь, гостра соціальність характерна для всієї прози Ромена Ґарі, що відзначається благородством, духовністю, добротою. Його романи населяють чудові люди — смішні й довірливі, живі й розумні, які кохають, страждають та прагнуть змінити світ: “Я вірую в особисту свободу, у терпимість і в права людини... у прогрес... — писав митець. — Можливо, я обманююся... тоді я готовий загинути разом із людьми та слонами, але не раніше, ніж спробую захистити їх усіма силами від розгулу тоталітаризму, націоналістів, расистів, містиків і маніяків”.

6.  
1) Складіть ґроно до постаті Ромена Ґарі.
2) Випишіть риси характеру героїв роману.
3) Визначте і запишіть провідні проблеми роману “Повітряні змії” Ромена Ґарі.


Уроки 31, 32. Мо Янь - сучасний китайський письменник, лауреат Нобелівської премії з літератури. “Геній”історія талановитого юнака, який наполегливо шукає спосіб убезпечити людей від руйнівних землетрусів. Гуманістична сутність образу й духовна стійкість героя твору на шляху до мети. Зміни у сприйманні Цзян Дачжі однокласниками, уплив героя на пробудження їхньої свідомості. Міфологічні алюзії у творі
Роздивіться інтерактивну книгу
Прочитайте інформацію про письменника та його твір, прочитайте або прослухайте оповідання та виконайте завдання:
ст. 9 - зробити хмарку слів "геній"
ст. 22 - виписати з філворду риси Цзян Дачжі
ст. 24 - записати в зошити тему та ідею твору, провідний символ
ст. 28 - вправа "Збери кавунчики" (продовдити речення або дати відповідь на запитання - 1-2 слова, не більше)
ст. 29 - розв'язати кросворд
ст. 31 - виконати перевірочну роботу (завдання 1-7) 
Останнє завдання - написати есе про актуальні проблеми сучасного світу в оповіданні Мо Яня "Геній"


Уроки 31, 32. Йоанна Ягелло - польська письменниця, авторка творів для дітей і молоді. "Кава з кардамоном": синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці). Проблема батьків і дітей у романі. Образ головної героїні. Мова твору. Символізм назви твору.
1. Перевіряємо знання тексту. Фотоквест

                                     
2. Дистанційний урок за книгою "Кава з кардамоном" (Автор Катерина Тимошенко)
3. Буктрейлер до книги "Кава з кардамоном"
4. Роздивляємося книгу, читаємо твір. У кінці книги є завдання, які вам необхідно буде опрацювати і надіслати. Пізніше надам посилання на тест за твором.



УРОК № 33. ПЧ. Й. Ягелло «Шоколад із чілі»

 

УРОК № 34. Контрольна робота № 4. Твір-роздум за прочитаними творами Й. Ягелло, М. Метерлінка

 

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

УРОК № 35. Узагальнення й систематизація навчального матеріалу за рік




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу