Зарубіжка: 10 клас (ІІ семестр)
1. Роздивіться відео.
4. Деяких
класиків ніколи не припинять цитувати. Один із них — Оскар Вайльд. Естет, епатажний письменник, управний оповідач і
майстер афоризмів, він вражав читачів і співрозмовників умінням надати думці
гранично стислої, довершеної форми. А ще він опанував універсальну мову
сарказму. Єдиний свій роман “Портрет Доріана Ґрея” Уайльд написав менш ніж за 3
тижні. Цей твір екранізували понад 25 разів. Цікаво, що жодну з вад Доріана
Ґрея чітко в романі не названо, крім його зловживання опіумом. Сам Вайльд говорив, що кожен бачить у його героєві власні гріхи
й пороки. Сьогодні в психології відома хвороба “синдром Доріана Ґрея” — культ
молодості, страх фізичного старіння. Тож цілком закономірним є питання: чому
невеликий за обсягом роман залишив настільки вагомий слід у пам’яті тих, хто
його прочитав? Розгляньмо це докладніше.
5. Словникова робота (запис до
зошитів
понять «Естетизм», «Моральність», «Аморальність»)
Естетизм — суб’єктивно-ідеалістичний підхід до мистецтва, що
ґрунтується на теорії “мистецтво для мистецтва” й протиставляє його дійсності,
заперечує ідейність та соціальну спрямованість мистецтва; утеча від буденного
існування у царину Прекрасного.
Естетика — філософська наука про красу.
Етика — філософська наука про мораль.
Моральність — вид суспільних відносин, спрямованих на ствердження
самоцінності особистості, рівності всіх людей. Моральність регулює поведінку
людини в усіх сферах суспільного життя — у праці, побуті, політиці, науці,
сімейних та особистих стосунках.
Аморальність — дії, що суперечать загальноприйнятим у суспільстві
нормам поведінки.
Імморалізм — цілковита відсутність будь-якої моральної оцінки
певного явища.
Культ — релігійне вшанування якихось предметів або
надприродної істоти; обрядовий бік релігії; надмірне звеличення чогось або
когось.
Парадокс (у перекладі з грец.— несподіваний, такий,
що суперечить здоровому глузду) — думка, що разюче розходиться з
усталеними поглядами.
6. Історія створення твору
— Роман “Портрет Доріана Ґрея” мав
реальне підґрунтя. Оскар Вайльд приятелював із художником на ім’я
Безіл Ворд. Зустрівши одного разу в його майстерні надзвичайно вродливого
натурника, Вайльд вигукнув: “Який жаль, що і йому не минути
старості зі всією її потворністю!”. На це Безіл відповів, що готовий
малювати щороку портрет, щоб закони природи — старіння людини — відбивалися на
портреті, а не на зовнішності красеня-натурника.
О. Вайльд
написав “Портрет Доріана Ґрея” на замовлення одного американського журналу,
причому за рекордно стислий термін — дещо більше, ніж за 2 тижні, тому що уклав
парі: він здатен створити роман саме в такий проміжок часу. У липні 1890 р.
роман вийшов друком в американському журналі Lippincott’s Monthly
Magazine.
Журнальна публікація “Портрета
Доріана Ґрея” мала широкий резонанс, і письменник вирішив оприлюднити твір
окремим виданням, доопрацювавши деякі глави, аби зробити роман “вагомішим”,
тобто більшим за обсягом, адже в тогочасній англійській літературі склалися
певні традиції щодо жанру роману. Саме для окремого видання О. Вайльд написав і відому “Передмову”, що містить 25
афоризмів, у яких у парадоксальній формі викладено естетичну теорію автора. У
квітні 1891 р., набувши нового вигляду, роман вийшов друком окремою книжкою.
7. Складіть і запишіть у зошити анкету роману О. Вайльда
“Портрет Доріана Ґрея”
Видання: |
|
Літературний рід: |
|
Жанр: |
|
Літературний напрям: |
|
Тема: |
|
Ідея: |
|
Композиція роману: |
|
Експозиція: |
|
Зав’язка: |
|
Розвиток подій: |
|
Кульмінація: |
|
Розв’язка: |
|
Головні герої: |
|
Проблематика: |
|
Провідні ознаки: |
8. Запишіть до зошитів
відповідь на запитання:
· Як ви розумієте вислів О. Вайльда: “Книжки, які світ називає аморальними, — це книжки, які демонструють світу його ганьбу”?
УРОК № 21. Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея». Система образів. Роль фантастики творі. Символіка.
УРОК № 22 Еволюція головного героя. РМ № 3 (у) Дискусія «чи можна вважати «Портрет Доріана Грея» «моральною» або «аморальною» книгою?»
Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці
УРОК № 23-24. Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Ш. Бодлер (1821-1867) – пізній романтик і зачинатель модернізму. Ш. Бодлер. Збірка «Квіти зла» (загальна характеристика). Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера («Відповідності», «Вечорова гармонія»). Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці поета
ТЛ) Модернізм, символізм, імпресіонізм, неоромантизм, символ.
(ЛК) Імпресіонізм та символізм у різних видах мистецтва.
(УС)Ранні течії модернізму в українській літературі. Українські перекладачі творів зарубіжної літератури кінця XIX – початку XX ст.
(ЕК) Зіставлення особливостей стилів митців.
(МЗ)Українська література, художня культура1. Перейдіть за покликаннями і подивіться Дистанційний урок 1 "Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця 19-початку 20 ст."
Дистанційний урок 2 "Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм."
Подивіться відео урок "Історія створення збірки поезій Ш. Бодлера "Квіти зла" за посиланням
4. Знайдіть образи-символи та їхнє пояснення у хмарці слів
5. Прочитайте за підручником ст. 210-211 (Ш. Бодлер "Відповідності")
6. Дайте відповідь на запитання 2 (ст. 211): Що таке синестезія? знайдіть приклади використання синестезії у вірші "Відповідності". Яку роль вона відіграє у творі?
УРОК № 25. Поль Верлен (1844 – 1896). Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики
1. Роздивіться кроссенс за схемою:
Запишіть у зошитах факти біографії П. Верлена, про які ви дізналися.
4. Роздивіться картку. За стрілочками пройдіть шлях, закінчіть відповіддю на запитання в зошитах.
PS. Якщо завдання все ж викликають утруднення, скористайтеся ментальною картою (Автор І.Мороз).
5. Повторення засобів художньої виразності. Поєднайте назву засобу виразності з його визначенням. Запишіть в зошитах пари цифра-буква.
5) Роздивіться трикутник "принципу музичності"
6) Дайте характеристику ліричного героя поезії (скористуйтесь підручником - с. 218)
7) Випишіть з "Осінньої пісні" засоби художньої виразності (ви їх повторили у завданні 1)
4. Виконайте Google-тест за посиланням з коду. Результат прийде мені на Google-диск.
5. Вивчити напам'ять вірш "Осіння пісня". Або ж можна зробити відео поезію
УРОК № 26. Артюр Рембо (1854-1891). Художнє новаторство А. Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті «Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія»
2. Роздивіться картку. Прочитайте статтю підручника про А.Рембо (с. 222-225). Із знайдених слів (має бути 13), складіть ментальну карту "Артюр Рембо"
Подивіться експрес урок "Біографія Артюра Рембо"
8. Роздивіться картку. Вона допоможе вам з'ясувати образ ліричного героя поезії.
9. Виконайте завдання 7 на ст. 229 підручника. А також прочитайте драму-феєрію "Блакитний птах" Моріса Метерлінка (ст. 238-252 підручника) або у повному об'ємі або подивіться фільм
УРОК № 27. Контрольна робота № 3 з тем «Роман ХІХ
століття», «Перехід до модернізму.
Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці» (тести, відкриті відповіді)
Драматургія кінця XIX – початку XX ст.
(ТЛ) «Нова драма», дія (зовнішня і внутрішня), символ, підтекст, драма-феєрія.
(ЛК) Екранізації й театральні вистави за драматичними творами кінця XIX-XX ст.
(УС) Видатні представники «нової драми» в Україні.
(ЕК) Ознаки казки в драмі «Синій птах» М. Метерлінка. Порівняння драм «Синій птах» М. Метерлінка і «Лісова пісня» Лесі Українки.
(МЗ) Українська література, художня культураПерейдіть за покликанням і роздивіться інтерактивну книгу, створену до цих уроків
Зверніть увагу на ілюстрації до книги. Сподіваюсь, наступного року десятикласники будуть у захваті від ваших колажів. Тому як один з результатів роботи у вас буде робота над створенням колажу (і відповідно, оцінка за це)
У вас в зошитах має бути:
- Тема.
- Розв'язок шифрування
- Нагороди Метерлінка
- Розв'язок філворда з з поняттями з твору
- Виконане завдання з доповнення речень
- Розв'язок філворда з порядком частин п'єси
- Відповідь (коротка) на 3 будь-яких запитання на с. 20
- Розв'язок хмарки слів зі словами-символами п'єси
- Характеристика Тільтіль і Мітіль
- Відповідь на запитання і тестування (усе записуємо в зошити)
- Відповідь на 1 запитання на вибір на с. 29
- Запис фразеологізмів зі с. 30
УРОК № 34. Контрольна робота № 4. Твір-роздум за прочитаними творами Й. Ягелло, М. Метерлінка
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
УРОК № 35. Узагальнення й систематизація навчального матеріалу за рік
Коментарі
Дописати коментар