Зарубіжка: 10 клас (ІІ семестр)
УРОК 52.
Тема: «Злочин і кара» Ф. М. Достоєвського. Образ Родіона
Раскольникова. «Теорія» Раскольникова: її сутність і проблематика
УРОК 53. Система персонажів, Петербург у романі Ф. М.
Достоєвського «Злочин і кара», їхнє значення в житті Раскольникова
УРОК 54-55. Біблійні мотиви в романі Ф. М. Достоєвського
«Злочин і кара». Символізм та поліфонізм твору. Особливості індивідуального
стилю письменника
Тема: Оскар Вайльд
“Портрет Доріана Ґрея”: історія написання та стисла характеристика.
Філософсько-естетичні й моральні проблеми у творі.
Деяких
класиків ніколи не припинять цитувати. Один із них — Оскар Вайльд. Естет, епатажний письменник, управний оповідач і
майстер афоризмів, він вражав читачів і співрозмовників умінням надати думці
гранично стислої, довершеної форми. А ще він опанував універсальну мову
сарказму. Єдиний свій роман “Портрет Доріана Ґрея” Уайльд написав менш ніж за 3
тижні. Цей твір екранізували понад 25 разів. Цікаво, що жодну з вад Доріана
Ґрея чітко в романі не названо, крім його зловживання опіумом. Сам Вайльд говорив, що кожен бачить у його героєві власні гріхи
й пороки. Сьогодні в психології відома хвороба “синдром Доріана Ґрея” — культ
молодості, страх фізичного старіння. Тож цілком закономірним є питання: чому
невеликий за обсягом роман залишив настільки вагомий слід у пам’яті тих, хто
його прочитав? Розгляньмо це докладніше.
1. Словникова робота (запис до
зошитів
понять «Естетизм», «Моральність», «Аморальність»)
Естетизм — суб’єктивно-ідеалістичний підхід до мистецтва, що
ґрунтується на теорії “мистецтво для мистецтва” й протиставляє його дійсності,
заперечує ідейність та соціальну спрямованість мистецтва; утеча від буденного
існування у царину Прекрасного.
Естетика — філософська наука про красу.
Етика — філософська наука про мораль.
Моральність — вид суспільних відносин, спрямованих на ствердження
самоцінності особистості, рівності всіх людей. Моральність регулює поведінку
людини в усіх сферах суспільного життя — у праці, побуті, політиці, науці,
сімейних та особистих стосунках.
Аморальність — дії, що суперечать загальноприйнятим у суспільстві
нормам поведінки.
Імморалізм — цілковита відсутність будь-якої моральної оцінки
певного явища.
Культ — релігійне вшанування якихось предметів або
надприродної істоти; обрядовий бік релігії; надмірне звеличення чогось або
когось.
Парадокс (у перекладі з грец.— несподіваний, такий,
що суперечить здоровому глузду) — думка, що разюче розходиться з
усталеними поглядами.
2. Історія створення твору
— Роман “Портрет Доріана Ґрея” мав
реальне підґрунтя. Оскар Вайльд приятелював із художником на ім’я
Безіл Ворд. Зустрівши одного разу в його майстерні надзвичайно вродливого
натурника, Вайльд вигукнув: “Який жаль, що і йому не минути
старості зі всією її потворністю!”. На це Безіл відповів, що готовий
малювати щороку портрет, щоб закони природи — старіння людини — відбивалися на
портреті, а не на зовнішності красеня-натурника.
О. Вайльд
написав “Портрет Доріана Ґрея” на замовлення одного американського журналу,
причому за рекордно стислий термін — дещо більше, ніж за 2 тижні, тому що уклав
парі: він здатен створити роман саме в такий проміжок часу. У липні 1890 р.
роман вийшов друком в американському журналі Lippincott’s Monthly
Magazine.
Журнальна публікація “Портрета
Доріана Ґрея” мала широкий резонанс, і письменник вирішив оприлюднити твір
окремим виданням, доопрацювавши деякі глави, аби зробити роман “вагомішим”,
тобто більшим за обсягом, адже в тогочасній англійській літературі склалися
певні традиції щодо жанру роману. Саме для окремого видання О. Вайльд написав і відому “Передмову”, що містить 25
афоризмів, у яких у парадоксальній формі викладено естетичну теорію автора. У
квітні 1891 р., набувши нового вигляду, роман вийшов друком окремою книжкою.
3. Складіть і запишіть у зошити анкету роману О. Вайльда
“Портрет Доріана Ґрея”
Видання: |
|
Літературний рід: |
|
Жанр: |
|
Літературний напрям: |
|
Тема: |
|
Ідея: |
|
Композиція роману: |
|
Експозиція: |
|
Зав’язка: |
|
Розвиток подій: |
|
Кульмінація: |
|
Розв’язка: |
|
Головні герої: |
|
Проблематика: |
|
Провідні ознаки: |
4. Запишіть до зошитів
відповідь на запитання:
· Як ви розумієте вислів О. Вайльда: “Книжки, які світ називає аморальними, — це книжки, які демонструють світу його ганьбу”?
УРОК 61. Система образів роману. Утілення різних форм естетизму в образах Безіла Голворда, лорда Генрі та Доріана Грея
УРОК 62. Еволюція Доріана Ґрея. Pоль фантастики у романі «Портрет Доріана Ґрея».
УРОК 63. Символічність значення портрета.
УРОК 64. РЗМ № 5 (п). Чи врятує краса світ?
УРОК
65. Традиції та
новаторство О. Вайльда в жанрі роману. Переклади О. Вайльда українською. Місце
роману у світовій літературі
УРОК 66. Контрольна робота. Написання твору-роздуму за творами Ф.Достоєвського та О.Вайльда.
ПЕРЕХІД ДО МОДЕРНІЗМУ. ВЗАЄМОДІЯ СИМВОЛІЗМУ Й ІМПРЕСІОНІЗМУ В ЛІРИЦІ
УРОК 66. Література на межі ХІХ-ХХ ст. (огляд). Модернізм як літературно-мистецький напрям порубіжжя ХІХ-ХХ ст. Художні відкриття модернізму та його представники. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм
Дистанційний урок "Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця 19-початку 20 ст."
Дистанційний урок "Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм."
Франція
Завдання1. Роздивіться картку. Відскануйте QR-код і подивіться буктрейлер до збірки "Квіти зла"
Подивіться відео урок "Історія створення збірки поезій Ш. Бодлера "Квіти зла" за посиланням
Завдання 3. Знайдіть образи-символи та їхнє пояснення у хмарці слів
Дайте відповідь на запитання 2 (ст. 211): Що таке синестезія? знайдіть приклади використання синестезії у вірші "Відповідності". Яку роль вона відіграє у творі?
УРОК 72.
Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія
символізму й імпресіонізму в ліриці.
1. Подивіться відео за посиланням. Запишіть визначення "Символізм"
2. Ознайомтеся зі статтею підручника (с. 202-203), випишіть риси символізму
УРОК 73.
Естетичні погляди Поля Верлена у вірші «Поетичне мистецтво»
Завдання 1. Роздивіться кроссенс за схемою:
Запишіть у зошитах факти біографії П. Верлена, про які ви дізналися.
Завдання 4. Роздивіться картку. За стрілочками пройдіть шлях, закінчіть відповіддю на запитання в зошитах.
PS. Якщо завдання все ж викликають утруднення, скористайтеся ментальною картою (Автор І.Мороз).
УРОК 74. Сугестивність, музикальність, живописність лірики П. Верлена. «Забуті арієти», «Так тихо серце плаче…»
Уроки 75, 76. Зображення пейзажів природи і душі в "Осінній пісні" Поля Верлена
Завдання 1. Повторення засобів художньої виразності. Поєднайте назву засобу виразності з його визначенням. Запишіть в зошитах пари цифра-буква.
4. Роздивіться хмарку слів і дайте відповідь на запитання на картці.
5. Роздивіться трикутник "принципу музичності"
6. Дайте характеристику ліричного героя поезії (скористуйтесь підручником - с. 218)
7. Випишіть з "Осінньої пісні" засоби художньої виразності (ви їх повторили у завданні 1)
Завдання 3. Виконайте Google-тест за посиланням з коду. Результат прийде мені на Google-диск.
Завдання 4. Вивчити напам'ять вірш "Осіння пісня". Або ж можна зробити відео поезію
Урок 77. Життя і творчій шлях, своєрідність творчого розвитку Артюра Рембо. Художнє новаторство поета.
Завдання 1. Прочитайте вірш Ліни Костенко, присвячений Артюру Рембо. До речі, на картці ви бачите троянду, яка названа на честь поета.
Урок 78. Художнє новаторство Артюра Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті "Голосівки".
Завдання 1. Прочитайте за підручником сонет "Голосівки" (ст. 226) та критичний матеріал до нього (ст. 226-227). В першій картці знайдіть голосні, які згадує Рембо та випишіть колір і значення цих букв.
Завдання 1. Прочитайте у підручнику вірш "Моя богема (Фантазія)". У інших перекладах він звучить "Моя циганерія". Роздивіться картку. За допомогою підручника (ст. 228) дайте відповіді на запитання (усно)
Завдання 2. Роздивіться картку. Вона допоможе вам з'ясувати образ ліричного героя поезії.
Завдання 3. Виконайте завдання 7 на ст. 229 підручника. А також прочитайте драму-феєрію "Блакитний птах" Моріса Метерлінка (ст. 238-252 підручника) або у повному об'ємі або подивіться фільм
Урок 81. Контрольна робота за темою "Поезія. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці" (творчість Ш.Бодлера, П.Верлена, А.Рембо)
Уроки 82-85. Моріс Метерлінк як теоретик і практик "нової драми". Концепція символістського театру. Драма-феєрія "Блакитний птах" - лірична оповідь про пошуки щастя. Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв'язків у драмі-феєрії "Блакитний птах". Символіка образів. Ознаки казки в драмі.
Сьогодні ми з вами спробуємо навчатися у новому форматі. Я для вас зробила електронну книгу. За посиланням ви перейдете до неї і виконаєте усі запропоновані завдання. Їх небагато: розв'язати кроссенс, розшифрувати і записати напис, подивитися експрес-урок, розв'язати філворд, подивитися фільм (краще, звичайно ж,прочитати п'єсу) та прочитати те, що я для вас написала.
Зверніть увагу на ілюстрації до книги. Сподіваюсь, наступного року десятикласники будуть у захваті від ваших колажів. Тому як один з результатів роботи у вас буде робота над створенням колажу (і відповідно, оцінка за це)
Книгу для вас я доробила. Опрацьовуємо матеріал, читаємо, дивимось. У вас в зошитах має бути:
- Тема.
- Розв'язок шифрування
- Нагороди Метерлінка
- Розв'язок філворда з з поняттями з твору
- Виконане завдання з доповнення речень
- Розв'язок філворда з порядком частин п'єси
- Відповідь (коротка) на 3 будь-яких запитання на с. 20
- Розв'язок хмарки слів зі словами-символами п'єси
- Характеристика Тільтіль і Мітіль
- Відповідь на запитання і тестування (усе записуємо в зошити)
- Відповідь на 1 запитання на вибір на с. 29
- Запис фразеологізмів зі с. 30
Щасти)
Завдання 3. Прочитайте за підручником ст. 257-260 для кращого розуміння твору.
Завдання 4. Дайте відповіді за інтерактивним аркушем
Любі друзі) Я для вас зробила такий інтерактивний аркуш. Тільки не знаю, чи зможете ви відправити мені відповіді. Тому працюємо в зошитах, а хтось спробуйте відправити і напишіть в коментарях, що відправили і прізвище. Я ще буду розбиратися, як це працює) Навчаємось разом.
Завдання 1. Прочитайте інформацію про французького письменника Ромена Гарі
Завдання 2. Прочитайте інформацію.
Завдання 3. Роздивіться картки.
Завдання 4. Для кращого засвоєння матеріалу можете скористатися картками
На вивчення цього твору відводиться п'ять уроків. Я підготувала для вас чергову книгу. Ваше завдання - прочитати інформацію про письменника та його твір, прочитати або прослухати оповідання та виконати завдання:
ст. 9 - зробити хмарку слів "геній"
ст. 22 - виписати з філворду риси Цзян Дачжі
ст. 24 - записати в зошити тему та ідею твору, провідний символ
ст. 28 - вправа "Збери кавунчики" (продовдити речення або дати відповідь на запитання - 1-2 слова, не більше)
ст. 29 - розв'язати кросворд
ст. 31 - виконати перевірочну роботу (завдання 1-7)
Ролик про польську письменницю Йоанну Ягелло (Автор Є.Кашуба)
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Коментарі
Дописати коментар